14 odborníků odpovídá, proč by firma měla uvažovat o responzivním webu

5. 10. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Je to technická vychytávka nebo v dnešní době už nutnost? Oslovili jsme v rámci naší Databáze odborníků respondenty, aby komentovali potřebu responzivních webů.

Oslovili jsme odborníky z naší databáze, abychom zjistili, jaké je jejich povědomí o responzivním webu a proč je pro firmy vlastně tak důležitý. Tady jsou jejich odpovědi.

Vít Michalek, SEMOR.cz

Responzivní web, je taková stránka, kde se prezentovaný obsah přizpůsobuje velikosti obrazovky zařízení, na kterém je prezentován. Nejde ale jen o správné rozmístění prvků a velikost písma, nesmí se zapomínat na datovou velikost stránky a všeho, co se na ní zobrazuje. Je pěkné mít responzivní web, ale když se na 3G připojení musí stahovat 2Mb dat, je to stále málo použitelné a návštěvníka to často může odratit. 

Zbyněk Hyrák, majitel Optimalizovaný-Web.cz

Responzivní web je takový web, který je optimalizovaný na různá mobilní zařízení a jehož grafický vzhled se upraví na displej daného zařízení, aby zůstal obsah webu čitelný i na menším displeji. Firemní webové prezentace se tak stanou více uživatelsky přívětivějšími a uživatelé díky tomu snadno a rychle najdou to, co na webu hledají. V poslední době si toho začínají všímat i vyhledávače, které především na mobilních zařízeních ve výsledcích vyhledávání upřednostňují webové stránky, které jdou uživatelům naproti a jsou responzivní. Je to také aktuální trend. Výhodou je také snadná a rychlá dostupnost informací pro potenciálního zákazníka nezávisle na mobilním zařízení. Návštěvníci také určitě ocení rychlejší načítání stránek přes mobilní internet a úsporu dat ze svého měsíčního datového limitu (FUP).

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek

Cristina Muntean, CristinaMuntean.com

Responzivní web je podle mě ten, který splňuje dvě charakteristiky: 

  • A. je takzvaně user-centric (je strategicky koncipován a nastaven, aby respektoval potřeby a chování úživatele), 
  • B. zahrnuje technologii, která umožnuje použivání webu na jakýchkoliv přístroji (mobil, tablet, PC).

Podle posledních informací Salesforce, dnes 90 % zákazníků kontaktují firmy až v okamžiku, kdy vědí, co chtějí – jen si chtějí ověřovat, zda je firma správným dodavatelem. To je přesně okamžik, kdy firma chce mít přátelský web, který na potenciálního zákazníka udělá dojem partnerství.  Tedy, vzkaz, který responzivný web posílá, je: Jsme tu pro Vás, víme, co potřebujete, a rádi Vám to dodáme včas, bez komplikací, přátelskou formou.

Matez Jindra, majitel Bastard.cz

Responzivní web se přizpůsobí pohodlnému užívání na různých zařízeních a přitom nejsou vytvářeny různé samostatné verze webu (to je tedy ten rozdíl oproti mobilnímu webu). Zároveň ulehčuje procházení webu, a tak zlepší celkový dojem pro návštěvníka – ten tak neuteče z webu a udělá, co chceme. Člověk přes mobil jednoduše a rychle dohledá kontakt a mapu prodejny (protože takové informace často na mobilu hledáme, responzivní zobrazení pro mobil je upřednostní), na tabletu mu nepolezou na nervy nefunkční Flash animace (návštěvníkům je web vůbec nepředloží, protože iOS zařízení Flash ignorují) a na desktopu dostane kvalitní fotky s vysokým rozlišení. Jediná škoda může přijít v okamžiku, kdy je responzivní zobrazování uděláno špatně. Programovat responzivní web je rozhodně dražší než ten s nedynamickým vykreslováním. Nicméně řada nástrojů jako třeba WordPress má responzivní šablony už v základu.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Ilja Hynek, Propagace-firem.cz

Responzivní web je ten, který se umí vzhledem i rozměry přizpůsobit zařízení, ze kterého je prohlížen. Tedy původní design webu zůstane zachován a písmo čitelné a obrázky viditelné jak na počítači s obrazovkou 24”, tak na 15” starším monitoru , ale třeba i tabletu 7” nebo mobilním telefonu, kde se velikost displeje pohybuje od 4” do 6”, většinově. Podnikání se stalo mobilní a přístupy z mobilních prohlížečů zaznamenávají pomalý, ale jistý nárůst. Taky jde o čas, tedy rychlost načítání webu na mobilu. Jasně, souvisí to s operátorem a datovým tarifem, ale většinou chce mít zákazník – uživatel , vše rychle načtené a ihned nalezené. Responzivní web může také pomoci ve firemním image. Zákazník ví, co hledá a ví, že to najde. Pak šíří dále informaci, že “tato firma” funguje i na mobilech. Tedy reklama pro firmu.

Petr Kováčik, ředitel Skrz.cz

Responzivní web je pohodlnější pro návštěvníky ze zařízení s menším rozlišením a můžou si tak pohodlněji najít danou informaci. Při implementaci každého rozšíření webu je nutné myslet na speciální zobrazení v rámci jiných velikostech webu a stráví se více času testováním. Pro provozovatele stránek je to ale stále starost a náklady navíc, které ne vždy musí mít přímou a jasnou návratnost.

David Hradil, DavidHradil.cz

Responzivní web je takový, který se přizpůsobí zařízení (rozlišení). Cílem responzivního webu je zvýšení použitelnosti a přehlednosti internetové stránky či internetového obchodu na jiném zařízení či při jiném rozlišení. V dnešní době, kdy Google upřednostňuje stránky, které jsou responzivní, je dá se říct nutnost mít web, který umožňuje responzivní rozložení i díky tomu, že zobrazování stránek na mobilních zařízeních roste o proti loňskému roku o stovky procent. Zvýhodnění ze strany Googlu se týká prozatím jen vyhledávání v mobilních zařízeních, ale spekuluje se, že budou weby zvýhodňovány i v klasickém desktopovém vyhledávání.

Jakub Vlček, Anvenies.cz

Responzivní web je charakteristický tím, že je schopen se přizpůsobit různým zařízením (resp. úhlopříčkám) tak, aby nabídl návštěvníkovi, který přichází ze smartphonu, tabletu apod. maximální komfort při procházení webu a využívání všech jeho funkcí. V dnešní době není neobvyklé, že více než 50% uživatelů přichází z jiných zařízení, než je klasický stolní počítač či notebook. Pokud nechce společnost ztratit tuto velkou skupinu potenciálních zákazníků, potřebuje právě responzivní web, případně vlastní aplikaci. Vzhledem ke zjištěným datům o používání aplikací v mobilních zařízeních a nákladovosti vytvoření takové aplikace je však ve většině případů responzivní web lepší variantou.

Marek Prokop, Prokopsw.cz

Nejde obecně říct, že by firemní prezentace měly být responzivní, většinou je to ale nejlevnější způsob, jak je učinit co nejpoužitelnější pro co největší skupinu uživatelů. Záleží na tom, s čím se responzivní stránky porovnávají. Ve srovnání se stránkami vytvořenými jen pro určitou podmnožinu používaných zařízení, zpřístupní web více lidem ve více různých situacích. Uškodit mohou snad jen v případě, že se pro daný web hodí lépe jiné řešení, typicky mobilní verze webu nebo mobilní aplikace. Ani pak ale samotná responzivita ničemu nevadí, vadí to, že web není jinými prostředky přizpůsoben pro určitá zařízení ještě důsledněji.

Štefan Ihnat, Extra-web.cz

Responzivní web lze charakterizovat jako web, který se přizpůsobí zobrazení na daném zařízení, na kterém je právě prohlížen. Na základě rozlišení následně kodér upraví množství zobrazených informací. U responzivních webu tak postupně často dochází k ořezávání informací, které jsou z pohledu tvůrce webu a majitele webu pro prohlížení na mobilních zařízeních nadbytečné. Dnes je navíc již velká pravděpodobnost, že si uživatel zobrazí web na mobilním zařízení. Abychom u těchto uživatelů uspěli, bude čím dále více klesat u uživatelů motivace procházet web, který nebude na telefonu dobře čitelný. Tím pádem bude stále důležitější responzivní web mít i vzhledem k vyhledávači Googlu, který již zobrazitelnost na mobilních telefonech posuzuje při hodnocení webových stránek. Rozhodně nejsem zastánce pouze responzivních webů. Stejně dobrou, ne-li lepší, službu může udělat mobilní verze webu.

Piero Šesták, ředitel Story TLRS

Responzivní web je takový, který je uzpůsobený na prohlížení a fungování na všech možných obrazovkách, zejména mobilních telefonů a tabletů. Tady se již nebavíme o tom, zda by firmy “měly mít” responzivní web, ale konkrétně “musí mít”. Google při vyhledávání z mobilních telefonů penalizuje veškeré weby, které nejsou responzivní. A jelikož valná většina přístupů je již z mobilních telefonů/tabletů, tak je to jen logický krok jak držet s dobou. Nemít responzivní web je dnes již zbytečná konkurenční nevýhoda a špatný přístup dané společnosti k své online prezentaci. Správně navržený responzivní web poskytuje jen výhody, nebo minimálně je to standardní součást online prezentace. Pomáhá tedy s konkurenceschopností, akvizicí nových zákazníků a dodává lepší pocit z webových stránek návštěvníkům, kteří právě responzivitu využijí.

Tomáš Bártek, marketingový ředitel VašeČočky.cz

Návštěvnosti z mobilních zařízení a tabletů rostou raketovým tempem. Specificky, návštěvnost z mobilů vzrostla Y2Y o 65 % a z tabletů o 45 %. Celková návštěvnost z mobilních zařízení se již v ČR blíží 25 %. Na Západě je navíc podíl návštěvníků z mobilních zařízení ještě mnohem větší. Např. ve Velké Británii to je skoro 50 % návštěv a ve Španělsku se číslo blíží 40 %. Je proto jasné, že pokud se chceme dále vyvíjet a být konkurenceschopní, tak se musíme vyvíjet v oblastech, ve kterých se mění i spotřebitelské a uživatelské chování. Z našech postřehů vyplývá, že například uživatelé na mobilu mají mnohem nižší tendenci objednávat zboží než na PC či tabletech. Podle toho je také třeba přistupovat k PPC a škálovat cenu prokliku dle typu marketingové kampaně. Další věc, s kterou je třeba počítat, tak že přechod na responzivní web může mít dopad i na vaše návštěvnosti z vyhledávačů. Google nyní u každého webu vyhodnocuje i uživatelskou přívětivost na mobilních zařízeních a kontrola všech stránek může trvat až měsíc.

Eduard Hlava, Neternity.cz

Responzivní web je je dobře použitelný (čitelný, ovladatelný) na všech typech zařízení, počínaje desktopem, přes tablet až po mobilní telefony. Dnes už je pro firmy nutnost mít responzivní web, protože každy druhý přístup na web je realizován z mobilního zařízení. Responsivita se postupem času v podstatě už stala hygienickým faktorem. Škodí u ní pouze špatně provedená realizace. Zároveň je třeba dodat, že reponzivita není nějaký vedlejší efekt výroby webu, ale návrh flexibilního chování (zobrazení) webu musí proběhnout v rámci celé koncepce a architektury webu.

Dála Musil, DalaMusil.com

Responzivní web nabídne uživateli vždy přesně tu svou podobu, kterou v danou chvíli potřebuje – není to jenom o úpravě velikosti prvků a přizpůsobení vzhledu podle rozlišení obrazovky, ale o celkové použitelnosti i díky lepší přehlednosti. Zatímco na velkém monitoru si rád člověk prohlédne působivé fotografie, na mobilu bude hledat spíš adresu nebo kontakt na zákaznickou podporu. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).