7 pověr kolem elektronické evidence tržeb podle ministerstva financí

27. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ministerstvo financí se snaží rozvířit obavy kolem elektronické evidence tržeb. Přišlo proto s dokumentem, který vyvrací různé pověry. Přečtěte si ho.

Následující text je doslovný přepis, jehož autorem je Ministerstvo financí ČR. Jaký je váš názor na tento článek? Vyjádřete se v diskuzi pod článkem.

I když zákon o evidenci tržeb zatím existuje v nepřipomínkované verzi, množí se spekulace o jeho možném dopadu. Jsou veřejně diskutovány i evidentní nesmysly, které mohou vznikat nedbalým čtením zákona či záměrem zaujmout veřejnost různými děsivými scénáři. 

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

7 pověr podle ministerstva financí o EET

Prováděcí vyhlášky jsou zatím k dispozici pouze v podobě tezí, jelikož jsou teprve v detailu formulovány v návaznosti na konečné technické zadání a politická rozhodnutí týkající se zapojení subjektů či tržních segmentů a fázování jejich vstupu. Proto uvádíme na pravou míru největší chiméry a spekulace týkající se Elektronické evidence tržeb (EET):

1. Není pravda, že stát nařizuje podnikatelům poskytovat další a další údaje

Na všechny údaje, které budou podnikatelé zasílat v rámci EET, má už dnes finanční správa nárok a v rámci kontrolní činnosti je prověřuje. Rovněž účtenku musí podnikatel umět na žádost spotřebitele vystavit. Novinkou je jen automatické zasílání těchto informací přes internet, které celý proces zautomatizuje a poctivým podnikatelům ušetří cenný čas i administrativní náklady spojené s daňovou kontrolou.

2. Není pravda, že stát pokládá a priori všechny podnikatele za podvodníky

Naopak, ministerstvo financí si je vědomo toho, že většina firem odvádí daně v souladu se zákonem. EET odstraní nespravedlnost, která zvýhodňuje podvodníky v konkurenčním boji. Současně umožní zacílit kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, a nezdržovat poctivé podnikatele zbytečnými kontrolami, které je obtěžují. I proto je projekt EET podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami v naprosté většině podporován. Poctiví podnikatelé mají zájem na odstranění jejich konkurenční nevýhody a narovnání tržního prostředí.

3. Není pravda, že stačí nevydat jednou účtenku a podnikatel čelí půlmilionové pokutě nebo dočasnému uzavření provozovny

Nesmyslnost takového tvrzení v českém právním prostředí se zdá zjevná. Přesto: K této krajní variantě je možné sáhnout jen pro opakované porušení zákona a významnou škodu způsobenou státní pokladně.

4. Není pravda, že zákazník, který si u pokladny nevezme účtenku, bude pokutován nebo jinak popotahován finančními kontrolory

 Stejně jako většina zemí, kde již některá z forem evidence tržeb funguje, hodlá i Česká republika zákazníky motivovat pozitivně, nikoliv je pokutovat a šikanovat. Přestože ani v původním znění návrhu zákona uvedená povinnost převzít účtenku nepočítala se sankcemi ani jiným trestáním zákazníka, akceptovali jsme vznesené připomínky a z návrhu zákona jsme povinnost zákazníka účtenku převzít úplně odstranili. Je tedy zcela na rozhodnutí každého jednotlivce, zda si účtenku fyzicky převezme.

5. Není pravda, že EET se bude týkat všech firem a živnostníků

Není pravda, že EET se bude týkat všech firem a živnostníků. A už vůbec ne všech naráz. Do EET se zapojí jen ti, kteří inkasují v hotovosti, platební kartou, šeky, stravenkami. Ostatní, kteří inkasují bezhotovostně, tzn. přímým převodem z účtu na účet, tak činit nemusí. Drobní podnikatelé, jako například řemeslníci, nejsou na pořadu dne.

6. Není pravda, že v místech, kde není (třeba i dočasně) připojení k internetu nebude možné pokračovat v podnikání

Zákon pamatuje i na takové případy a nabízí jednak možnost v případě výpadku spojení zaslat účtenku do 48 hodin, jednak režim off-line. Pro případ dočasného výpadku systému existuje řešení, které umožní podnikateli bez prodlení transakci se zákazníkem dokončit. Je navrhována minimální mezní doba odezvy, po kterou je třeba čekat na odpověď serveru finanční správy, na 2 sekundy. V Chorvatsku tato doba ve skutečnosti v průměru trvá 0,307 sekundy. Takové prodlení žádné fronty u pokladen nevytvoří. Ani v Chorvatsku není dokonalé pokrytí internetem a systém evidence tržeb bez problému funguje – srovnejme si to s kvalitou pokrytí v České republice.

7. Není pravda, že si podnikatelé budou muset pořídit registrační pokladnu

Technické řešení je jednoduché, nevyžadují se žádná speciální certifikovaná zařízení, která by musela být vybavena fiskální pamětí. Podnikatelé budou moci využít jakékoliv zařízení, které bude umět odeslat požadované informace do systému a vytisknout účtenku. Pro nejmenší podnikatele bude stačit např. chytrý telefon s tiskárnou. Záleží pouze na volbě podnikatele, jaké řešení nabízené na trhu zvolí.

skoleni_8_1

Je možné, že pověr a omylů bude v průběhu času přibývat. Jakmile to bude nutné, rozšíříme tento seznam o další.

Ministerstvo financí ČR

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).