A řekla bych, že úspěšně spojuji oba dva světy. Kartáře učím, jak si nastavit byznys a propagovat své služby. A podnikatelům z jiných oborů zase otevírám svět tarotových karet. K tarotu i marketingu jsem se dostala vlastně náhodou. Balíček tarotových karet na mě vykoukl v nějakém knihkupectví, kde jsem byla shánět literaturu ke studiu psychologie. Do marketingu mě vzali na brigádu o rok později jako záskok za mateřskou. A obojí mě zatím nepřestalo bavit.
Po tarotových kartách sahám několikrát týdně. Pro sebe i pro práci s klienty. Ač vlastním asi 30 sad, používám hlavně dvě. Jedny velké mám v šuplíku u pracovního stolu, druhé, menší, nosím v kabelce. Většina otázek, které s nimi řeším, patří nejspíš do kategorie „sebepoznání a osobní rozvoj“. Ptám se, co se děje a jakou lekci si mám odnést z toho, co se mi právě přihodilo.
Ale hodí se i v běžných každodenních situacích. Mockrát mi pomohly:
- efektivně vyjednávat (začít se ptát, jaké jsou motivy protistrany a o co jde ve skutečnosti mně, je většinou dobrý krok k řešení konfliktu)
- dobře nakoupit (rozhodování, zejména o dražších věcech, mi většinou dlouho trvá, tak jsem si s kartami vytvořila algoritmus, jak to urychlit)
- říkat ne (než na něco řeknu ano, podívám se na to v souvislostech, navíc díky kartám odmítám s konkrétními argumenty)
Jednu věc ale s tarotem nedělám: nevěštím budoucnost. Podle mě je smyslem tarotu člověka nasměrovat. Najít řešení i v zapeklitých situacích a motivovat ho pustit se do akce. Věštění dělá pravý opak. Když víte, co vás „čeká a nemine“, stačí si sednout na pohovku a čekat, až TO přijde. Což je většinou to nejhorší, co můžete udělat. Zvlášť v podnikání.
Čtěte také: 7 otázek, které vám pomohou rozjet úspěšný byznys
Kromě toho se s tarotovými kartami dá dělat spousta mnohem zajímavějších věcí, než je předpovídání budoucnosti. Tady najdete sedm příkladů:
1. Zorientovat se v situaci
Telefonát rozčíleného zákazníka, reklamace zapomenutá u dodavatele, neproplacená faktura, hádka s kolegyní. Podobné věci se stávají skoro každý den a mají společné jmenovatele: nejasnou příčinu a rozjitřené emoce. Sednout si v takové chvíli ke kartám znamená zastavit se, uklidnit a pomocí otázek, jako „O čem to je?“, „Co právě teď potřebuji vědět?“ nebo „Jak se mám poučit z toho, co se mi stalo?“, získat vhled a pochopení, co se děje a jak se k tomu postavit.
2. Dostat se k jádru věci
Tohle je situace, kdy při práci s klienty sahám po kartách asi nejčastěji. Řešíme, proč se v podnikání nedaří nebo kde je byznys zaseknutý. Co neodhalí běžný rozhovor ani koučovací otázky, vynesou symboly na tarotových kartách spolehlivě na povrch. A najednou probíráme mnohem hlubší věci, než jakým nástrojem nejlépe oslovit stávající publikum. Třeba že se stávající předmět podnikání už vyčerpal a je potřeba se posunout dál. Nebo strach, že by podnikatelský úspěch mohl ohrozit partnerský vztah nebo jinak spokojený život.
3. Správně se rozhodnout
Rozhodování patří k tradičním problémům, se kterým se lidé k tarotu obracejí. Řešit s kartami, zda si dát k obědu řízek nebo brokolici, je samozřejmě hloupost. U komplexnějších věcí, jako je výběr dodavatele, nákup domu či auta nebo směrování další profesní kariéry, to dává větší smysl.
Ale pozor: karty nám neřeknou, co si máme vybrat. Volba je naše zodpovědnost. To, s čím nám mohou pomoci, je pochopit, mezi čím se vlastně rozhodujeme a jaké parametry jsou pro nás důležité. U rozhodovacích výkladů zvlášť platí, že čím konkrétněji položíme otázku, tím přesnější bude odpověď. Například při rozhodování, zda vzít či nevzít zajímavě vypadající zakázku, můžete porovnávat, kolik peněz vyděláte, nakolik při práci využijete svých schopností, jak spolupráce poběží po lidské stránce nebo jak vás to bude bavit.
4. Objevit slepá místa
„Co nevidím?“ „Jaká jsou rizika?“ „V čem si lžu do kapsy?“ Tohle jsou otázky, které se vyplatí si položit na začátku každého projektu. Tím spíš, čím slibněji projekt na první pohled vypadá. Podobně při zpracování SWOT analýzy, mapování trhu a konkurence nebo sestavování profilu zákazníka. Karty nám dovedou nastavit docela drsné zrcadlo a ukázat body, kde situaci vidíme příliš růžově, nebo možné scénáře, o kterých nás doposud nenapadlo přemýšlet.
5. Podpořit kreativitu
Běžná tarotová sada obsahuje 78 karet. Každá z nich obsahuje jiný motiv nebo výjev a každá vypráví jiný příběh. Tarot slouží po staletí jako inspirace nejen pro výtvarné umělce, kteří každý rok tvoří nové a nové sady karet. Jako námět posloužil i pro řadu jiných výtvarných děl, básní, novel, a dokonce detektivek. Používá se i na některých kurzech storytellingu a kreativního psaní. Když chcete vykreslit charakter postavy, vylepšit zápletku nebo vymyslet, kam pokračovat s dějovou linkou, stačí najít sadu, která k vám „mluví“, vytáhnout pár karet a seřadit je za sebe. Obrazotvornost brzy začne pracovat.
6. Vyhodnocovat a plánovat
Knihy o time managementu a řízení priorit doporučují pravidelně dělat tzv. schůzky se sebou. Jednou za rok, měsíc a/nebo týden si sednout, vyhodnotit uplynulé období a na co je potřeba se soustředit v tom nadcházejícím. Tarotové karty v takovém případě mohou sehrát roli koučovacího partnera. Pomohou vám si lépe uvědomit, co se podařilo, v čem se vyplatí nebo nevyplatí pokračovat, případně jaké další kroky je potřeba podniknout.
7. Pracovat se skupinou
Tarot se hodí nejen při individuální práci s klienty. Psychologové, koučové i lektoři ho používají také na školeních, workshopech a networkingových setkáních. Poslat tarotový balíček po kruhu účastníkům a nechat každého vytáhnout jednu kartu může pomoci nastartovat konverzaci, spojit skupinu před kurzem, nebo naopak akci uzavřít tak, aby se všichni rozešli domů v pozitivní náladě.