Chcete ukázat rebelskou duši? Podpořte svou značku pomocí originálního graffiti

19. 1. 2017
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Graffiti je umění a může se skvěle skloubit s podnikáním. Je jako dělané pro toho, kdo chce netradiční reklamu či jedinečný firemní vizuál, který firmu odliší.

Graffiti je ve firmách součástí stylového designu. Svou originální a silnou vizualitou může komunikovat se zaměstnanci i zákazníky líp než tisíc reklamních hesel.

Než se podnikatel do graffiti vrhne, měl by si svůj záměr promyslet. Mirek Špálek ze skupiny Sprayart34 doporučuje poradit se například s kolegy, známými i se samotným zhotovitelem maleb, jestli se vůbec graffiti pro určitý prostor, lokalitu či typ firmy a jejích služeb/zboží hodí. Ne vždy je totiž podle něj graffiti vhodnou formou reklamy – třeba pro firmu, kde se chodí „v kravatách“. Zato pro reklamky, školy, kanceláře prodejců aut nebo v obchodech s oblečením pro mladé lidi může být zajímavým zpestřením i lákavou reklamou.

Rozmyslete si, co chcete a čekáte

Když se podnikatel rozhodne využít zakázkovou malbu pro oživení svých prostor, měl by mít alespoň hrubou představu, co od malby očekává, co chce na zdi mít, aby to dokázal umělci popsat slovy a tematicky mu zadal směr. Umělec mu pak na základě těchto informací vytvoří konkrétní návrhy designu, vysvětluje Martin IZM, který svou práci prezentuje na webu Maestroizm.cz. Sám vždy trvá na tom, aby měl možnost navštívit konkrétní prostor, než se pustí do návrhů. Potřebuje se seznámit s povrchem, na který bude malovat, a vidět, jak je prostor osvětlený, jak jsou uspořádaná okna, nábytek a jaká je koncepce celého prostoru, aby malba ladila s okolím.

Čtěte také: Zakládáte hospodu? Inspirujte se interiéry těch světových

Kolik stojí graffiti?

Podle Martina IZM je graffiti na míru investice od 5000 korun výš. To potvrzuje i Dalibor Vybíral, podle něhož zadavatel musí brát v potaz, že jde o originální ruční práci. Cena se přitom individuálně odvíjí od podmínek, termínu, prostředí a celkové náročnosti zakázky.

Martin IZM varuje před snahou za každou cenu ušetřit. Za kvalitu je lepší si připlatit a svěřit to do rukou profíka. Jinak můžete zažít nepříjemné překvapení, když ve finále strnete hrůzou, co za „umělecké dílo“ vám ve vašich prostorách vzniklo, říká a poukazuje na svou zkušenost, kdy byl přivolaný k tomu, aby zachraňoval amatérskou nepodařenou malbu. Odstranění nevzhledného paskvilu přitom může být podle něj nakonec mnohem dražší, než kolik byl podnikatel původně ochotný do oživení prostor investovat.

Ujasnit si očekávání považuje za nejdůležitější i Nikola KHOMA VavrousKhoma.cz. Očekává podnikatel dekoraci, oživení pusté plochy, nebo má mít malba určité reklamní sdělení a poutat či šokovat? – ptá se. Z praktického hlediska je podle něj při interiérové malbě třeba zvážit větratelnost prostoru, a to při samotné práci i po ní. V exteriéru zase připomíná nutnost vzít do úvahy povrch, na který se maluje. Záleží na tom, jak je savý a v jakém je stavu. Například starý brizolitový dům nebo rezavý plech je potřeba na malbu předem připravit, vysvětluje. Zásadní je podle něj samozřejmě výběr člověka, který dokáže vytvořit skutečně unikátní záležitost a dát prostoru náboj a styl.

Fakt, že by si měl podnikatel rozmyslet, co by měla malba vyjadřovat a pro koho je určená, ukazuje David Michálek, který se svým týmem pracuje pod značkou Propublikum, na konkrétních příkladech. Kavárník bude například chtít, aby malba navodila pro zákazníky příjemnou atmosféru a exteriérovou malbu bude brát jako reklamu lákající nové zákazníky. Naopak třeba větší firma si nechá vymalovat zasedačku, protože malba reflektuje hodnoty, na kterých si zakládá – originalita, odlišnost, hledání nových možností, odvaha riskovat, vztah k nekonvenčním formám, vypočítává.

Čtěte také: Vzhled obchodu může podpořit chuť zákazníků nakupovat. Zjistili jsme, jak na to

Dalibor Vybíral, Creative director & Graphic designer Graffone.cz, popisuje, že vždy probírá s klientem jeho vizi, ať už má jasnou představu, nebo skoro žádnou, a hledá pro něj adekvátní formu vizuálního jazyka. Jak vysvětluje, dlouholetá praxe a povědomí o dění v grafické a výtvarné branži dává klientovi jistotu, že může obraz nechat na umělci. Ale samozřejmě akceptujeme klientovu vizi, pracujeme s ní a dáváme mu na výběr, ujišťuje.

Co říká na graffiti interiérový designér?

Graffiti je podle návrháře interiérů Jiřího Čtvrtka ze studia 3Design výrazný a specifický prvek a je nutné zvážit, v jakém stylu chce podnikatel celý prostor pojmout. Vybavení a barevné provedení interiéru je totiž s obrazem úzce spjato. Interiér s graffiti je jedinečný, originální a nevšední. Pozor ale na vhodně zvolený motiv. I přes jasné barvy, které jsou pro graffiti charakteristické, může malba navodit pocity strachu, deprese a úzkosti, upozorňuje.

Interiér a exteriér mají svá specifika

Mirek Špálek připomíná, že je potřeba si uvědomit, že v interiéru je malba dočasná a při malování nebo stěhování se s ní majitel musí rozloučit – a tedy i s náklady, které na ni vynaložil. Radí tedy promyslet i alternativy. Naskýtá se možnost malby obrazů, které můžete kdykoliv přemístit nebo schovat. Zajímavé řešení může být kombinace obrazu, kdy stěžejní motiv je na plátně a část méně důležitá pokračuje na samotné stěně, objasňuje. Naopak v exteriérech se podle něj graffiti meze téměř nekladou, a to jak z hlediska zadavatele, tak zhotovitele. Přestože heslo „náš zákazník – náš pán“ respektujeme, snažíme se po tolika letech praxe vnést do každé z maleb část svého rukopisu. A vzhledem ke zkušenostem a někdy i přesvědčení, nemusíme malovat rozhodně vše nebo na vše, dodává.

Martin IZM používá pro vnitřní prostory kombinovanou techniku, kdy spreje použije jen na podmalbu, vybarvení velkých ploch, a stínování a detaily dělá jemnějším airbrushem. Může tak dosáhnout až fotorealistické malby. Spreje považuje za nejlepší řešení pro exteriér – pro velké reklamní plochy. Kvalitně vyvedená venkovní malba přitáhne oko každého kolemjdoucího, nedovolí nikomu projet bez povšimnutí a na reklamní účely je proto ideální, tvrdí a dodává, že spreje mají venku velkou životnost a malba vydrží na zdi desítky let, i když na ni prší, sněží nebo svítí slunce.

Čtěte také: Domácí farma na střeše nebo interiéry pro seniory. Toto bude novým byznys hitem

Také Nikola KHOMA Vavrous připomíná, že pro graffiti se používají různé techniky a sám se vždy přizpůsobuje konkrétnímu prostoru a zakázce. Něco lze dělat pouze spreji, někde používám akrylové barvy a spreje jen na efekty. Možností je mnoho, říká.

Ačkoliv se od sebe jednotlivé zakázky hodně liší, Dalibor Vybíral v interiéru rád vidí spíš čistší dekorativnější walldesign, který komunikuje s prostorem – jako je třeba vtipně a motivačně pojatá informatika v prostorách firmy. Myslím, že originální výtvarné dílo do společných prostor patří, obohatí ducha, zpříjemní atmosféru, přinutí k zamyšlení. To vytištěné reprodukce z obchodních řetězců nedokážou, věří. Malba v exteriéru podle jeho zkušenosti snese víc razance a může být výraznější. Ale i tak se snaží respektovat okolní prostředí.

Odvaz pro lidi s kreativním myšlením

Hlavním důvodem, proč podnikatelé o graffiti uvažují, je podle Mirka Špálka chuť být originální a zviditelnit se. Jedná se o velmi zajímavé zpracování reklamy, zvlášť v dnešní době, kdy na postech majitelů firem a manažerů přibývá lidí s kreativním myšlením, uvádí. Když jde o konkurenční odvětví, snaží se podle jeho zkušenosti majitelé odlišit, a tím buď přilákat nové zákazníky, anebo si je udržet. Stejné to je i v případě, kdy na naší malbě firma postaví celou identitu, a poté stačí, aby člověk zahlédl kdekoliv část malby nebo jen barvy, okamžitě si to s firmou spojí, upozorňuje na další možnost, jak s graffiti ve firemní identitě pracovat. Doufám, že takových firem a osvícených majitelů bude stále přibývat a jednou se budeme moci projít po městech plných velkoplošných maleb (tzv. muralů), tak jako tomu je již mnoho let v zahraničí, líčí.

Martin IZM sice vnímá, že je povědomí o možnostech stylového designu už mezi lidmi zakotvené, ale přesto musí být zadavatel trochu rebel – sledovat trendy, nebát se nového, nebát se odlišit a být originální. Protože to je právě to, co vám malba na zakázku poskytne, váš jedinečný originál ušitý na míru vašim požadavkům, oboru podnikání. To v Ikee nekoupíte, vysvětluje benefity.

Čtěte také: Chcete u zaměstnanců zvýšit výkonnost i kreativitu? Jděte do zelené i zeleně

Graffiti je cesta k mladým

Přestože nejde o mainstreamovou záležitost, zájem o graffiti na zakázku či malovanou reklamu postupně roste, tvrdí Dalibor Vybíral. Má totiž dojem, že se celkově vrací oblíbenost poctivé ruční práce. Převážně východní Evropa je zavalená vizuálním smogem, billboardy a bannerovou reklamou. Mladá generace je vůči tomu již téměř imunní a vnímá to jen jako souvislou vrstvu balastu, objasňuje. Jeho klienti se něčemu takovému snaží vyhnout, chtějí originalitu a snaží se zaujmout mladé. Ti totiž podle něj streetart vnímají pozitivně, i když je využitý v reklamě. Zadavatel by však měl umělci nechat co nejvolnější ruku a důvěřovat mu. Získá tak umělecké dílo a ne jen reklamu malovanou ručně. Spolupracovat s takovým klientem je radost a na výsledku se to odrazí, uzavírá.

I Mirek Špálek podnikatelkám a podnikatelům doporučuje, aby se nebáli nových věcí, myšlenek, investic, přemýšleli nejen jako obchodníci, ale i jako cílová skupina, kterou by chtěli oslovit, naslouchali lidem, kteří mají zkušenosti a vztah k umění a dali šanci modernímu pojetí reklamy na zajímavých místech. To vše může být základem k vytvoření zajímavé a prosperující společnosti, kterou si lidé zapamatují, zvlášť když jde o kvalitní produkt nebo službu, dodává.

Podle Davida Michálka stále hodně firem, které by měly o graffiti zájem, nezná jeho potenciál. Berou ho jen jako alternativu k tištěné grafice a rozhodují se podle ceny. S firmami, které už vědí, proč si chtějí graffiti pořídit, se mu ale spolupracuje dobře a spolupráce je často dlouhodobá. 

Jak na profi graffiti, za nímž je příběh

Vyžadujte vždy k nahlédnutí portfolio již realizovaných zakázek od umělce, kterého pověříte výzdobou svých prostor. Ne jen návrhy na papíru, ale fotky konkrétních realizovaných zakázek, radí Martin IZM. Aby někdo techniku malování sprejem skutečně perfektně ovládal, musí mít stovky hodin praxe. Navíc považuje za důležité, aby umělec respektoval čistotu prostoru, ve kterém maluje, protože omylem postříkané parkety se už nevyčistí.

Vždycky přemýšlejte v kontextu, zní další důležitý tip Nikoly KHOMA Vavrouse. Nejde jen o to, kam chce nechat podnikatel malbu umístit, ale i o celkovou image firmy, barvy, styl, jímž komunikuje s klienty. Malba by měla podtrhovat firemní náboj a firmy by měly marketingově pracovat i se samotnou tvorbou graffiti. Natočit video ze vzniku, sdílet na sociálních sítích, bavit se a být originální, doplňuje.

Čtěte také: Kdo inspiruje úspěšné české podnikatele a koho mají za vzor?

Jak připomíná David Michálek, přidaná hodnota graffiti není jen v samotné formě – za každou graffiti malbou stojí příběh lidí, kteří se „řemeslu“ nenaučili ve škole ani na internetu. Jsou to lidé, kteří podle něj zřejmě původně ani netušili, že je graffiti bude živit. Až jednou zjistili, že jsou nejlepší a mohou svůj um předávat dál. To si mnohdy uvědomují i podnikatelé, kteří s námi na malbě spolupracují, přinášejí do ní své nápady a podněty. Získají víc, než kdyby zvolili jinou formu dekorace. Je to více o emocích, vysvětluje s tím, že sami zadavatelé pak obdivovatelům vypráví příběh, který za realizací malby stojí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).