Den dopravy zdarma trpí slabou propagací, Heureka promuje jen samu sebe

8. 11. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
[KOMENTÁŘ] E-shopy opět trápí slabá marketingová propagace Dne dopravy zdarma. Jako výsměch působí banner, který nevede na stránky akce, ale na služby Heureky.

A to navzdory tomu, že banner Den dopravy zdarma (DDZ) promuje a vyzývá k prokliku a ke „zjištění více“. Po prokliku se však o DDZ nic nedozvíte, jelikož se dostanete na stránky sluzby.heureka.cz, kde si Heureka jen přihřívá vlastní polívčičku a DDZ nevěnuje ani zmínku.

Čtěte také: Den dopravy zdarma a Black Friday u e-shopů. Na jaké dny letos připadají?

DDZ je čistě marketingovou akcí

Již za 8 dní (od 15. 11. do 16. 11.) odstartuje pátý DDZ. Akce, kterou organizuje srovnávač Heureka.cz, si klade za cíl podpořit oblast e-commerce, přiblížit zákazníkům kvality dodání balíkem a zvýraznit výhody nakupování na internetu v nejdůležitější sezóně roku. Jestliže však e-shopy očekávají, že na DDZ nějak vydělají, mohou být nepříjemně překvapeny. Nejde totiž o obchodní akci, ale o akci marketingovou, na které vydělá především samotná Heureka. Ostatně i Heureka na webu upozorňuje, že se jedná čistě o marketingově zaměřenou akci, kdy e-shopy mohou obdarovat své stávající zákazníky a zároveň získat nové. Nutno navíc podotknout, že i nad avizovanými novými zákazníky visí nemalý otazník.

Že DDZ mnoha e-shopům dlouhodobě zisk nezvýší a nepřivede jim tisíce nových zákazníků, si už uvědomují také obchodníci. Žádný dlouhodobější efekt jsme nepozorovali. Meziročně jsme měli nárůst, který ovšem nesouvisel s dopravou zdarma na Heurece. Spíše mi přišlo, že to lidé brali jako jednorázovou akci, uvedl serveru Podnikatel.cz po předloňské akci Václav Bouška, provozovatel obchodu Bike-Eshop.cz. Výsledek akce jsem očekával mnohem lepší. Mimo jiné jsme akci podpořili kampaněmi na Facebooku, rozeslali jsme emaily stávajícím zákazníkům a výsledek není takový, jaký jsem si představoval. U nás to byla akce spíše pro zákazníky, připojil se po loňském ročníku Martin Krupička, provozovatel e-shopu Nejleginy.cz. DDZ nám dle statistik přinesl sice více návštěv z Heureky, ale konverze byly přibližně stejné. A tak jsme DDZ spíše příliš nezaznamenali, souhlasil Milan Polák, provozovatel obchodu Different.cz.

Ačkoli Den dopravy zdarma samozřejmě zvýší v daný den počet objednávek a možná i zisk, musí e-shopy počítat rovněž s tím, že nemalá část zákazníků jen díky DDZ posune den nákupu. V den DDZ tak sice nakoupí více zákazníků, v předcházejících a následujících dnech však zase méně. Vzhledem k dotování dopravy ale přináší zákazníci během DDZ menší zisky. Navíc s každým dalším rokem přestává platit teze, že akce učí lidi nakupovat na internetu, místo, aby se „trápili“ v kamenných obchodech. Drtivá většina Čechů se totiž již na internetu naučila nakupovat, běžně e-shopy využívají a například Asociace pro elektronickou komerci předpokládá, že tuzemská e-commerce bude letos atakovat obrat 97 miliard korun, a to jen v oblasti prodeje zboží.

Oproti předchozím rokům Heureka nenabízí v rámci DDZ výhodnější ceny od dopravce DPD, kterého mohli všichni e-shopaři v dané dny využít. Dopravu tak budou muset plně dotovat prodejci.

Čtěte také: Startuje Den dopravy zdarma, vyplatí se však samotným e-shopům?

Propagace ze strany Heureky je více než slabá

Dalším negativem DDZ, na které e-shopy upozorňují již několik posledních ročníků, zůstává poměrně slabá propagace celé akce ze strany Heureky. Ta sice tvrdí, že akci bude doprovázet rozsáhlá marketingová podpora přímo na Heurece i mimo ni, ale nic na to zatím neukazuje. Jakékoli promo mimo Heureku aby člověk pohledal a jako vtip pak působí banner na Heurece, který textem sice promuje DDZ, ale proklikem se dostanete na nabídku služeb Heureky a nikoli na web akce. Ani na titulce Heureky žádnou reklamu nenajdete.

Sem se dostanete, pokud na Heurece kliknete na banner k DDZ:

Propagace tak v podstatě zůstává na samotných e-shopech. Pokud bychom akci nepropagovali v den akce sami na svém e-shopu, Facebooku atd, tolik objednávek navíc by nebylo. Zvýšený traffic bez našich kampaní jsme díky této akci nezaznamenali v minulých letech, potvrdil serveru Podnikatel.cz Martin Krupička z e-shopu Nejleginy.cz. Propagace je podle mého názoru stále slabá, připojil se Jan Dostál z e-shopu Alistair.cz.

Stejně jako loni to ke všemu vypadá, že si na DDZ vzpomněli v Heurece na poslední chvíli. Ještě před týdnem nebylo ani na speciální microsite DDZ uvedeno, kdy se akce letos koná, a byly k dispozici jen loňské údaje a informace. Samotné e-shopy pak dostaly první informace až v druhé polovině října, a podrobnější dokonce až na začátku listopadu, tedy pouze dva týdny před akcí. A navíc, ne všechny. Heureka nás vůbec nekontaktovala, s DDZ ale počítám. Tušil jsem, že by teď někdy měl být, ale nikde jsem na to reklamu od Heureky neviděl, takže si myslím, že propagace trochu vázne, uvedl včera serveru Podnikatel.cz Václav Bouška, provozovatel obchodu Bike-Eshop.cz.

Navzdory všemu výše zmíněnému ale existuje jeden důležitý faktor, kvůli kterému by e-shopy měly účast na DDZ zvažovat. Pokud DDZ nabídnou konkurenti, bude e-shopař, který dopravu zdarma neposkytne, v nevýhodě. Alternativou samozřejmě může být uspořádat den dopravy zdarma ve vlastní režii, tak jak to loni například udělaly obchody Alza.cz nebo Datart.cz.

Čtěte více: Inspirujte se velkými e-shopy a udělejte si den dopravy zdarma po svém

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).