e-Ježíšek už je připraven. Obchodníci přepíšou rekordy

13. 11. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Rekordní obraty, mobily a další elektronika a touha ušetřit. Tímto se budou podle internetových obchodníků vyznačovat letošní Vánoce.

Vánoce budou opět rekordní. Tato informace už začíná být téměř klišé, ale ani letos se jí nevyhneme. Jen za první půlrok utratili čeští zákazníci na internetu 35 miliard korun, což je o pětinu více než loni. Oblast e-commerce proto očekává celoroční zvýšení obratu na 75 miliard korun, ve srovnání s loňskem tedy minimálně o 20 %. Teď, 40 dnů před Vánocemi, mohou být čísla ještě vyšší. Vánoční svátky jsou totiž nejsilnějším prodejním obdobím vůbec. Alza.cz například očekává letošní sezónní prodeje oproti těm loňským vyšší až o 40 %.

Aktivity internetových obchodů v souvislosti s vánočními nákupy právě začínají nabírat na obrátkách. Některé e-shopy s nimi letos začaly už ke konci října. Zatímco loni byl první zaznamenaný e-mailový newsletter s vánoční tématikou od společnosti TS Bohemia z 24. října, letos to bylo už 12. října od společnosti Okay. A nezahálejí ani zákazníci. Přestože Mall.cz tvrdí, že současné teplé počasí hraje proti obchodníkům a opravdový zlom přijde až s ochlazením, návštěvnost všech internetových obchodů roste. Pokud porovnáme poslední měsíc, evidujeme 16% nárůst. V nadcházejících dnech to bude skokově ještě více. V porovnání s minulým rokem se jedná dokonce o 23% nárůst, komentuje Hana Hutlová, vedoucí marketingového odděleni Vivantis. A hojně se nakupuje i na slevových portálech. Od konce minulého týdne je vidět nárůst návštěvnosti, nyní se pohybujeme přes 50 000 denně, dodává Jana Bačová, marketingová manažerka Pepa.cz.

Nástup vánoční sezóny se v nárůstu prodejů, návštěvnosti webu i návštěvnosti showroomů a prodejen projevoval už od počátku října. Podle Alza.cz nebo Heureka.cz by obchodníci neměli zapomínat ani na přístupy z mobilních zařízení. Podíl mobilních nákupů letos může meziročně vzrůst až na dvojnásobek. Přístupy z mobilních zařízení totiž na Heurece dosahují rekordních čísel, konkrétně je to už 30 % přístupů. Konečné číslo ovlivní to, jak dobře jsou internetoví obchodníci na mobilní zákazníky připraveni. Z nákupu často sejde jen proto, že ho e-shop nedokáže přes mobilní zařízení dokončit nebo je to komplikované.

Bude vás zajímat: Eshopaři, chystej se na vánoční „marast“, bude se utrácet, a to hlavně na mobilu

Ježíšek bude lifestylový a elektronický

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Jasně nejpopulárnější promovanou kategorií v rámci e-mailových newsletterů je v tomto období „PC & Mobily“, které dominují prakticky u každého e-shopu, který touto kategorií disponuje. Například internetový obchod Kasa.cz měl za minulou zimu přes 30 % místa v newsletterech právě na téma PC a Mobily. Alza.cz dokonce přes 50 %. Následuje elektronika, tedy TV, herní konzole a audio a třetí kategorií jsou malé domácí spotřebiče, říká Vladan Hejnic, ředitel VIVnetworks.com. Z hlediska značek se dá očekávat, že stejně jako minulý rok i letos bude dominovat značka Samsung, která je každé Vánoce TOP promotérem, přičemž se z 99 % jedná o mobilní zařízení. Za ním následuje Lenovo, které je zastoupeno především notebooky, k čemuž se letos přidávají i mobilní telefony a tablety.

V oblasti elektroniky se také každoročně nejvíce mění preference zákazníků. V útlumu je podle Mall.cz poptávka po tabletech. Roste jen v oblasti tabletů s větší obrazovkou, s Windows a dokovací klávesnicí. Oproti loňsku čekáme zvýšený zájem o herní konzole, které budou na předvánočním trhu v atraktivních bundlech s hrami. Z konzolí se postupně stává zábava pro celou rodinu, například díky pohybovým senzorům, takže je v této oblasti prostor pro růst, říká PR manažerka Mall.cz Michala Gregorová a doplňuje: Protože velká část domácností už vlastní několik chytrých hraček a skladuje velké objemy dat, budou letos častým dárkem i externí disky nebo powerbanky. Je to taková moderní obdoba ponožek.

Kromě vánoční klasiky v podobě mobilů a tabletů se letos budou pod stromečky objevovat také létající drony. Jsou totiž cenově dostupnějšími než v předchozích letech a poptávka po nich dlouhodobě roste. Podobně je to s dalším hitem, outdoorovými kamerami, které jsou na drony často připevňovány. Aktuálně prudce roste poptávka po smart zařízeních, ať už se jedná o nositelnou elektroniku nebo chytrá zařízení do domácnosti. V TOP 10 nejprodávanějších výrobků kategorie SMART najdeme fitness náramek, chytré hodinky, drony, dálkově programovatelný termostat a zásuvku, chytré stínítko do auta a smart hlídač domácnosti, vypočítává Šárka Jakoubková, PR a CSR manažerka Alza.cz.

I letos lidé hojně kupují malé domácí spotřebiče, kosmetiku, značkovou módu a hračky. Zvýšený zájem je o klasické dřevěné hračky, které se vrací na scénu. Na dárek roku mezi hračkami ovšem aspiruje nový model stavebnice LEGO Star Wars. Průměrná hodnota objednávek se v jednotlivých segmentech diametrálně liší. Čeští zákazníci jsou zvyklí sortiment elektroniky objednávat v průměru za více než 4500 korun. Naopak běžné zboží pro denní spotřebu, které nakupují opakovaně, například drogerii, kosmetiku, kupují v průměru zhruba za 500 korun, komentuje Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Nákupy podpoří několik novinek i tradičních akcí

Aby byly vánoční svátky co nejštědřejší, přichází obchodníci s celou řadou marketingových akcí. Některé internetové obchody se připojí k Černému pátku. Black Friday letos připadá na 27. listopad a v USA je jím předvánoční sezóna zahajována už přes 50 let. Do předvánoční sezony ještě o pár dní dřív promluví i Den dopravy zdarma. Konkrétně to bude 18. a 19. listopadu. Cílem akce je motivovat zákazníky k nákupu dárků s dostatečným předstihem a v podstatě celou vánoční sezónu odstartovat. Chtěli bychom, aby zákazníci nakupovali dárky s dostatečným časovým předstihem a nenechávali nákup dárků na poslední chvíli. I tak je ale další akcí, kterou letos opět chystáme, Garance doručení do Vánoc. V rámci ní budou e-shopy, které garantují doručení zboží do Štědrého dne, označeny speciální ikonou vánočního stromečku, říká Tomáš Braverman.

Dále čtěte: E-mail může o Vánocích přinést nové objednávky. Stačí vědět, jak na to

Speciální vánoční web má i CZC.cz. Lákadly mají být například možnost zaplatit až několik týdnů po Vánocích, nakoupit na splátky bez navýšení nebo vrátit nerozbalený dárek v polovině ledna příštího roku. Prodeje se obchod snaží podpořit i soutěží. Každý den až do Vánoc mohou lidé vyhrát proplacení svého nákupu, a to až do výše 40 000 korun. Stačí jen co nejpřesněji tipnout, za kolik korun všichni zákazníci v daný den nakoupí, láká Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz. Kromě speciálních akcí obchodníci lákají na vylepšené služby. Třeba Mall.cz se v říjnu přestěhoval do nového distribučního centra, díky kterému výrazně zvýšil kapacitu pro objem expedovaného zboží.Nikdy jsme nedělali tolik akcí jako letos, ať už dárkových, plošné slevy, slevy na značky nebo dny dopravy zdarma, dodává Hana Hutlová z Vivantisu. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).