Od roku 2021 mohou zaměstnavatelé svým zaměstnancům poskytovat peněžitý příspěvek na stravování, tj. stravenkový paušál. Od roku 2024 se mají možnosti zaměstnaneckého benefitu v podobě stravování opět změnit. Tentokrát připravovaným vládním konsolidačním balíčkem (již postoupil do Senátu).
Co se dozvíte v článku
Aktuální možnosti stravování zaměstnanců
Předně je třeba připomenout, že zajištění stravování není povinností zaměstnavatele. Zaměstnavatel je povinen zaměstnancům stravování pouze umožnit. Pokud se rozhodne zaměstnancům stravování poskytnout nebo zvýhodnit, jde o zaměstnanecký benefit. Pravidla jeho poskytování upraví interní směrnicí či kolektivní smlouvou.
Zaměstnavatelé mají v současné době tři možnosti poskytnutí příspěvku na stravování:
- poskytnutí nepeněžitého plnění – stravenky zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti, nebo
- v rámci nepeněžitého plnění – (závodního) stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů i při provozování vlastního stravovacího zařízení (v právním řádu se již nevyskytuje institut závodní stravování, slovo „závodní“ od roku 2021 vypuštěno),
- nebo poskytnutí peněžitého příspěvku (tzv. stravenkového paušálu).
Daňové souvislosti poskytnutí stravenek
Aktuálně je poskytnutí stravenky (včetně poskytnutí elektronických karet) zaměstnavatelem či příspěvku na stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů i při provozování vlastního stravovacího zařízení na straně zaměstnance osvobozeným příjmem bez jakéhokoli limitu (neomezeně).
Na straně zaměstnavatele se jedná o daňově uznatelný náklad vynaložený na provoz vlastního stravovacího zařízení (s výjimkou hodnoty potravin). V případě příspěvku na stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů jako nepeněžní plnění (stravenky) jde o daňový náklad do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu podle zákoníku práce, maximálně však do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě 5 až 12 hodin (v roce 2023 jde o částku 107,10 Kč).
Daňové souvislosti stravenkového paušálu
Pro stravenkový paušál (peněžitý příspěvek) platí opačné pravidlo. Peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci za jednu směnu podle zákoníku práce je osvobozen do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin. Částka poskytnutá nad stanovený limit se u zaměstnance zdaní jako jeho příjem, tedy běžná mzda (včetně sociálního a zdravotního pojištění).
Na straně zaměstnavatele je stravenkový paušál daňově uznatelný v plné výši. Zaměstnavatel příspěvek poskytuje podle počtu zaměstnancem odpracovaných směn (podmínka odpracování alespoň tří hodin za směnu). Dalším omezením je pracovní cesta zaměstnance. Pokud zaměstnanci v průběhu směny vznikne nárok na stravné, bude poskytnutý peněžitý příspěvek daňově neuznatelný. Obdobné pravidlo platí také pro nepeněžité plnění.
Poznámka: Osvobození na straně zaměstnance upravuje ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) zákona o daních z příjmů a daňovou uznatelnost nákladů vynaložených zaměstnavatelem ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) zákona o daních z příjmů.
Příspěvek na stravování od roku 2024 a osvobození na straně zaměstnance
Konsolidační balíček zavádí do zákona o daních z příjmů nový pojem, a to „příspěvek na stravování“. Tím se pro účely tohoto zákona rozumí:
- stravování poskytované jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele a
- peněžitý příspěvek na stravování.
V podstatě se sjednocuje poskytování u nepeněžního příspěvku na stravování (stravenky) a stravenkového paušálu. Nepeněžní poskytování stravování zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti již nebude pro daňové účely neomezené.
Osvobození od daně na straně zaměstnance bude omezeno limitem ve výši 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin. Jde o stejný limit, jaký nyní platí pro osvobození na straně zaměstnance u stravenkového paušálu. Zároveň bude možné poskytnout i druhý stravenkový paušál při směně delší než 11 hodin. Aktuálně je to možné jen u nepeněžního příspěvku na stravování.
Navržená úprava § 6 odst. 9 písmeno b) zákona o daních z příjmů od roku 2024 zní:
- Od daně z příjmů je osvobozen příjem zaměstnance ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem za jednu směnu podle jiného právního předpisu, pokud během této směny zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během této směny nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, to v úhrnu do výše 70 % této hranice, je-li příspěvek poskytnut jako další příspěvek v rámci stejné směny, pokud její délka v úhrnu s přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle jiného právního předpisu je delší než 11 hodin.
- V případě zaměstnance vykonávajícího činnost, ze které plyne příjem ze závislé činnosti, jejíž výkon není rozvržen na směny podle jiného právního předpisu, je příjem ve formě příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem od daně osvobozen, pokud během kalendářního dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 3 hodiny a nevznikl mu během tohoto dne nárok na stravné v rámci cestovních náhrad podle jiného právního předpisu ani na stravné v rámci cestovních náhrad na základě smlouvy, a to v úhrnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, a v úhrnu do výše 70 % této hranice, je-li příspěvek poskytnut jako další příspěvek v rámci stejného kalendářního dne, pokud během tohoto dne zaměstnanec vykonával práci alespoň 11 hodin. (Poznámka – v tomto druhém odstavci je pamatováno také na další fyzické osoby s příjmy ze závislé činnosti, které nemají směny dle zákoníku práce, např. osoba s příjmy v podobě funkčních požitků, odměna likvidátora či člena orgánu právnické osoby).
Příspěvek na stravování od roku 2024 a daňová uznatelnost na straně zaměstnavatele
Naopak u zaměstnavatele půjde o daňově uznatelný náklad bez omezení. Daňově uznatelné budou výdaje vynaložené na naplnění práv zaměstnanců týkajících se jejich pracovních a sociálních podmínek (včetně stravování), vyplývající z kolektivní smlouvy, interní směrnice zaměstnavatele nebo individuální dohody uzavřené se zaměstnancem.
V praxi to znamená, že na straně zaměstnavatele půjde vždy o daňově uznatelný náklad. Ovšem na straně zaměstnance o příjem osvobozený pouze do stanoveného limitu (za splnění výše popsaných podmínek). V případě poskytnutí příspěvku nad limit se bude jednat o zdanitelný příjem na straně zaměstnance (včetně odvodů sociálního a zdravotního pojištění), ale na straně zaměstnavatele půjde stále o daňově uznatelný náklad.
S tím bude spojena obdobná evidence jako u stravenkového paušálu. Zaměstnavatel bude muset prokázat, že byl poskytnut příspěvek na stravování pouze do stanoveného limitu. Evidence bude tím pádem složitější. Pro osvobození od daně na straně zaměstnance bude třeba prokázat splnění podmínek – odpracování 3 hodin z plánované směny dle zákoníku práce (nebo 3 hodiny během dne), v průběhu směny nesmí zaměstnanci vzniknout nárok na stravné, nesmí být překročen stanovený limit atd.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí