Praha je centrem českého byznysu, pozitiva zde převládají nad negativy

30. 7. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.sxc.hu, podle licence: Public domain
Ilustrační obrázek.
Takřka polovina všech tuzemských firem má sídlo v Praze a zájem o podnikání v hlavním městě neutuchá. Výhody totiž převládají nad nevýhodami.

Podnikatelé umísťují své firmy především do dvou největších měst v republice, tedy do Prahy a Brna. Důvodem jsou větší obchodní možnosti, vyšší prestiž a také nižší pravděpodobnost kontrol ze strany úřadu. Jenom v Praze má sídlo přes 43 % společností (174 500 firem), což je v přepočtu 14 firem na 100 obyvatel. Ve zbytku republiky přitom činí průměr 2,4 společnosti na 100 lidí. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode.

Byznys se koncentruje hlavně v Praze

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu, podle licence: Public domain

Ilustrační obrázek.

Přestože v Praze žije necelých 12 % obyvatel, sídlo zde mají více než dvě pětiny (43 %) společností. Druhé město, kde se nachází nejvíce firem, tvoří Brno. Jak ale ukazují statistiky, společnosti míři i do dalších velkých měst. I v dalších větších městech lze sledovat koncentraci podnikatelské základny. Větší města přitahují podnikatelské subjekty kvůli větším obchodním příležitostem na trhu, ale také vyšší prestiži a obchodním možnostem dané lokality, dodal analytik Bisnode Michal Řičař.

Že zájem o podnikání v Praze neutuchá, dokazují i statistiky Kontaktního centra pro podnikatele, které poskytuje své služby v pražském regionu v rámci projektu Akcelerace – programu podpory podnikání v hlavním městě Praha. Za první půl rok výrazně narostl počet klientů centra. Osobně si pro konzultace (právní, daňové a účetní) přišlo 95 zájemců a další využili možnosti ostatních rozvojových aktivit. “Naši klienti se o projektu Akcelerace – programu podpory podnikání v hlavním městě Praze dozvídají především z internetu. Dále pak z materiálů distribuovaných na městské části, úřady práce a živnostenské úřady. Co nás ale nejvíce těší, je, že roste podíl klientů, kteří přicházejí na základě doporučení našich služeb,“ říká Jitka Kárníková, ředitelka akciové společnosti Rozvojové projekty Praha, která je realizátorem projektu Akcelerace.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Výhody a nevýhody sídla v Praze

Mít sídlo v Praze má samozřejmě i své nevýhody. Data ohledně počtu podnikatelů nicméně naznačují, že výhody pro většinu podnikatelů převládají. 

Čtěte více: Vyplatí se mít sídlo v Praze? Zeptali jsme se na výhody a nevýhody odborníků

Výhody sídla v Praze

  • Prestižní adresa pro styk se zákazníky a obchodními partnery
  • Lepší infrastruktura pro zákazníky i dodavatele
  • Praha disponuje nejsilnější kupní silou zákazníků a také největším počtem obyvatel – zákazníků
  • Mezinárodní obchod – blízko letiště s přímými spoji do/z klíčových destinací exportu/importu
  • Omezení četnosti kontrol společností ze stran státních úřadů (například dle statistik je četnost kontrol finančních úřadů v některých obvodech Prahy až v řádu stovek let)
  • Anonymita – větší než na malém městě, tedy menší pravděpodobnost závisti ze strany sousedů atd.

Nevýhody sídla v Praze

  • Vyšší ceny nájmu a dalších spojených nákladů,
  • Relativně vyšší konkurence ve srovnání s ostatními lokalitami
  • Přetíženost jednotlivých úřadů (soudy, živnostenské úřady apod.)
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).