Obal prodává. Jak důležité je zákazníka zaujmout vkusně a zajímavě provedeným obalem výrobku i samotnou reklamou na něj, o tom už se přesvědčilo velké množství výrobců. Existuje ale i zboží, které se prodává nebalené a které od sebe zákazník na první pohled téměř nerozezná. Jde například o pekárenské a cukrárenské výrobky. Způsobů, jak označit nebalený pekárenský výrobek, není mnoho. Často se používají papírové etikety lepené či vpíchnuté na povrch výrobků nebo papírové pásky kolem bochníků chleba. Jejich efektivita je ale diskutabilní a například pásky si vyžadují poměrně složitou aplikaci. I v tomto oboru už ale existují možnosti, jak na chléb nebo jakýkoli jiný druh pečiva upoutat jinak. Řešení se jmenuje jedlé etikety.
S nápadem označovat pečivo jedlými etiketami přišli před lety Němci a Rakušané a pomalu se dostává do popředí zájmu i v České republice. Produktů, které je možné jedlou etiketou označit, je celá řada. Kromě chlebů jsou to bagety, vánočky, croissanty a mnohé další. Prakticky je možné označit kteroukoli potravinu, protože se jedná o označení, které je jedlé a zdravotně nezávadné. Může tak být přímo spojené s výrobkem.
Reklama je až na prvním místě
Jedlé etikety mohou mít hned několik funkcí. Především se ale používají k navigaci zákazníků za konkrétním zbožím. Pekaři totiž mají problém s tím, jak odlišit své chleby od chlebů konkurence, když jsou podobného vzhledu a velikostí. Jedlá etiketa se zajímavým logem nebo jiným sdělením se o toto postará zcela jednoduše a ubezpečí zákazníka, že má v ruce právě ten chléb, který mu chutná. Každý takto označený bochník pak osloví nejen kupujícího, ale i další konzumenty v jeho domácnosti. Reklamu na chlebu uvidí i ostatní členové domácnosti, kdykoliv si budou krájet krajíc. Působí tedy na všechny, i na ty, kteří nechodí do obchodů. A navíc působí dlouhodoběji. Obvykle se to snažím vysvětlit srovnáním s billboardem, kolem kterého člověk projede a jakmile mu sejde z očí, sejde zároveň i z mysli. Reklama na chlebu působí dlouhodoběji. Od nakoupení v obchodě až do snězení celého bochníku,
vysvětluje Richard Plasgura, jednatel společnosti breAd. & edible labels. Další z důležitých funkcí jedlých etiket je zabránění parazitování na kvalitním zboží. Pekárny bojují s tím, že se jim snaží konkurence přebrat zákazníky na první pohled nerozeznatelným zbožím. Zapečením jedlé etikety do výrobku pekárna významně omezí riziko takového plagiátorství.
Na pekařské a cukrářské výrobky lze umístit velmi efektivní reklamu na vlastní výrobky nebo kůrku „pronajmout“ jako reklamní plochu jiné firmě.
Jedlá etiketa s vhodným designem slouží k podpoře prodeje už tím, že je na českém trhu zatím spíše jen raritou a budí v zákaznících zvědavost. A jak se ukazuje, v tomto ohledu funguje zcela bezchybně. V dnešní době je k dostání spousta druhů chlebů, proto jsem začal na naše chleby dávat takzvanou jedlou reklamu, aby si zákazníci lépe našli cestu k našim výrobkům. Sázka na tento marketingový tah se vyplatila, prodej šel nahoru o 50 %,
říká Josef Bočinec, majitel malého rodinného pekařství z Valtic. Významný vliv na zvýšení prodeje potvrzují i velké firmy, například pražské Hostivařské pekárny, které takto označují svůj kmenový produkt Hostivařský pecen.
Z marketingového hlediska je důležité navyšovat nejen prodej, ale i povědomí o značce a výrobci jako takovém. A ani v tomto ohledu jedlé etikety na pečivu nezklamaly. Účinek reklamní kampaně byl testován na zvýšení návštěvnosti webových stránek uvedených na etiketě. A výsledek? Během týdenního testování v rámci ostravského divadelního festivalu Dream Factory se návštěvnost stránek klienta zvedala až o 40 %. Byly dny, kdy čtyři z deseti zákazníků, kteří si chléb s reklamou zakoupili, navštívili webové stránky pořadatele festivalu přes odkaz na reklamní etiketě. Přitom by je samo o sobě ani nenapadlo se o festival zajímat,
líčí Richard Plasgura. Tento typ označení, tedy jedlými etiketami, může nést libovolnou informaci. Na chlebu lze například propagovat další potravinářské zboží, které se s ním dá konzumovat. Přímo na pecnu chleba je tak možné zákazníka upozornit na nový druh paštiky nebo pomazánky. Stejně tak jsou jedlé etikety na pečivu využitelné pro inzerci specializovaných webů na potraviny nebo zdravou výživu. Variant fúzního marketingu, kdy se dvě značky spojí a propagují se navzájem, se nabízí spousta.
Praktický význam etiket z jedlého papíru spočívá i v možnosti uvádění doplňujících informací, důležitých pro rozhodování spotřebitele o koupi. Těmi jsou například nutriční a dietetické hodnoty výrobku, které jsou u pečiva obyčejně k dispozici jen na vyžádání u personálu dané prodejny. Na etiketu se dá umístit i EAN (čárový) kód, který pak ušetří práci obsluze obchodů při markování. Zatím si musí prodavači číselné označení jednotlivých druhů pečiva v drtivém množství případů pamatovat, nebo hledat v tabulkách. Rádi bychom do konce roku zavedli i doplňující službu pro zatraktivnění reklamy na chlebu, a to soutěžní jedlé QR kódy,
nastiňuje další možnost využití Richard Plasgura. Letos bude jeho firma nabízet i speciální vánočky s označením firmy a přáním do nového roku, které se stanou netradiční variantou novoročních přání. V takových případech si zadavatel etikety pečivo sám vykupuje a distribuuje.
Pochopitelně se nabízí otázka, zda další typ reklamy v dnešním reklamou přesyceném světě zákazníky spíše neodrazuje. Ti, kteří jedlé etikety vyzkoušeli, jsou ale přesvědčeni o opaku. Lidé hodnotí kladně, že jim pomáháme najít přímou cestu k výrobkům, o které mají zájem, které jim chutnají. Šetří jim to čas při výběru požadovaného chleba,
komentuje pekař Josef Bočinec a Jiří Černý, obchodní ředitel Hostivařské pekárny, doplňuje: Z obchodního hlediska jsem v minulosti zažil jen jeden dlouhotrvající záporný názor pracovníka jednoho z prodejních řetězců při nabídce našeho chleba s etiketou. Zhruba po šesti měsících odmítání tento prodej vyzkoušel a uznal, že se chléb prodává opravdu dobře a bez problémů. Naopak nám od zákazníků chodí i reakce, že by etiket na bochníku potřebovali víc, protože se o ně doma děti perou.
Označení pekárenských nebo cukrárenských výrobků jedlými etiketami samozřejmě přináší zvýšené náklady. Ty se ale dají kompenzovat provizemi. Pekárnám reklama na chlebu vydělává peníze na provizích, kterou dostávají za poskytnutí reklamní plochy na jejich výrobcích. Tento výdělek může sloužit například na pokrytí bonusu pro pekaře, který má s umisťováním etiket práci navíc. Shrnuto, podtrženo, jedlé etikety jsou „pěkně vypečenou reklamou“.
Mohlo by vás zajímat: Čerstvý vs. zmrazený polotovar. Co přinesla vyhláška o označování pečiva?
Reklama na potravinách dává práci dalším oborům
Vzrůstající zájem o jedlou reklamu potvrzují i tiskárny, které se dosud zabývaly tiskem na klasické materiály. Nejprve se začaly prosazovat okrasné motivy a obrázky pro děti, které se používají ke zdobení moučníků a slavnostních dortů. Největší využití je proto pro různé rauty, oslavy, výročí, svatby a podobně.
Jedlý papír nemá prakticky žádná větší omezení. Jeho základní složkou je bramborový škrob doplněný o vodu a olej. Jeho chuť je proto neutrální a na rozdíl od hostií, kterým se nejvíce podobá, neobsahuje lepek. Je proto vhodný i pro označování bezlepkových výrobků. Papír se dá vysekávat, řezat a stříhat do nejrůznějších tvarů. Vyrábíme ozdoby pohárů, muffinů, ale tiskneme i mapy. Také se dají vytvářet koláže, do kterých je možno použít výřez fotografie a tu zasadit do atraktivního prostředí a doplnit například textem,
uvádí Ludmila Petráková, majitelka Tiskárny EDIT. Jedlý papír neprosvítá a téměř se neohýbá. Díky dnešním technologiím také zaručuje stálost barev. Pečivo nebo cukrářské výrobky se jím dají označovat před pečením nebo až následně jednoduchým navlhčením povrchu jedlým olejem a přilepením. Kromě tisku na jedlý papír, což je v současnosti nejčastější metoda, se dá využít i takzvaný chocotransfer. To je přenos obrázku na folii s vrstvou cukru, která se zalije kvalitní bílou čokoládou. Folie se po ztuhnutí sloupne a obrázek zůstane přenesen na čokoládě,
upozorňuje na další možnost Ludmila Petráková.
Poněkud zavedenějším typem reklamy přímo na potravinářském produktu jsou loga na lázeňských oplatkách. I tento byznys je na vzestupu, a proto se na něj specializují i firmy, u kterých by to nikdo nečekal. Příkladem je Strojírna Chrášťany, která se specializuje na výrobu pečících strojů na lázeňské oplatky. Původně jsme měli jen vlastní malou pekárnu, kde jsme pouze testovali některé nové výrobky v praktickém provozu. Na základě poptávky a zájmu zákazníků jsme ale výrobu rozšířili. V současnosti pečeme oplatky v mnoha příchutích pro nejrůznější zákazníky,
říká Marie Kopalová, ředitelka Strojírny Chrášťany.
Existují i další specializované firmy, které nabízí oplatky nejrůznějších motivů, tvarů, velikostí, barev a příchutí. Motivy a reliéfy zpracováváme na základě požadavků zákazníka s přesností na jeden milimetr. Motiv může být tištěn na obou stranách oplatky. Oplatky se hodí jako předměty PR aktivit firem, dárkové zboží, upomínkové předměty a tak dále,
uvádí Tomáš Brázda, business director společnosti EventFactory.
Lázeňské oplatky s vlastním reliéfem se pak dají distribuovat v zákazníkem navrženém obalu, a to buď po jednotlivých kusech nebo ve větších baleních v papírových, kovových a dřevěných krabičkách. O tom, jak dobrý byznys výroba lázeňských oplatek s vlastním logem je, se server Podnikatel.cz zmínil už ve starším článku Církve chtějí zpět majetek. Jaké ale budou hospodářky?. Připomeňte si příběh krachující hostiárny, která se díky oplatkám postavila na nohy.