Michal Hora ve Finsku podlehl saunování a pět let teď v prodeji a stavbě saun v Česku podniká. Hynek Medřický zase zjistil, že prodávat svítidla nestačí, protože důležitější než obal je samotné světlo. Oba sází na vysokou kvalitu a snaží se pracovat jinak, než je v jejich oboru zvykem.
Od medicíny k saunám
První saunou, kterou Michal Hora postavil, byla sauna v domě jeho rodičů. K podnikání se dostal oklikou. Střední školu vystudoval v oboru zubní laborant, ve kterém pak také pracoval. Pak studoval jazykovku a tři roky medicínu, ale poté šel raději na vysokou ekonomickou. V rámci výměnného programu odjel do Finska, ke kterému měl vztah i přes svou rodinu. Seznámil jsem se s tamní kulturou saunování. V sauně jsem byl se svými přáteli, s kolegy v práci, i v činžovním domě, kde jsem bydlel, byla společná sauna, kterou využívalo víc nájemníků,
vypráví Michal. Když se vrátil do Česka, měl know how i odhodlání a sám se do stavby sauny pustil.
Během studia byl nejen ve Finsku, ale také v Americe a vždycky ho bavilo sledovat možnosti internetu i přes něj nakupovat; založil si dokonce vlastní e-shop s hodinkami. Vyzkoušel si také pozici obchodníka jednoho z domácích vyhledávačů a znalost internetového prostředí dnes považuje za velkou devizu své firmy. Hodilo se mu to i tehdy, když asi před osmi lety sháněl ke své první sauně vhodné topidlo. Nakupoval v Německu, a protože narazil na velkoobchodníka, nechal se rovnou přesvědčit k nákupu dvou palet topidel, které v Česku přes známé a inzeráty prodal. Dnes už pět let se saunami naplno podniká. Hodně mě nasměrovala moje manželka. Má velkou zásluhu na tom, kde dnes s Finskou saunou jsme,
uvádí podnikatel, který začínal v brněnské „garáži“.
Čtěte také: Kluci rozjeli garážovou firmu v 21 letech (VIDEO)
Na začátku svého podnikání oslovil finského rodinného výrobce saun a saunových kamen Harvia, jehož je dnes jediným autorizovaným distributorem v Česku. Když jsem u nich podruhé objednával kamna, zeptal se mě jejich obchodní zástupce pro náš region, zda bych prodej nechtěl pojmout obsáhleji. Sešli jsme se ve Finsku, kde jsem prezentoval svůj záměr,
vzpomíná Michal na své podnikatelské začátky. Sídlo a sklad má dnes firma v Brně, showroom i v Praze v Průhonicích, funguje jako velko- i maloobchod.
Problém byla úvodní investice. Nechtěl jsem do podnikání vložit všechen svůj kapitál, protože jsem přece jen viděl i rizika,
ohlíží se zpět. Harvia totiž hned od začátku chtěla vytvořit distribuci a velkoobchod, což bylo finančně náročné. Klientela se zpočátku rekrutovala z kutilů, kteří nakupovali komponenty, postupně, jak rostla, se ale přesunula ke kompletním dodávkám saun, včetně atypických. A spolupracuje s partnery, kteří její sauny prodávají dál koncovým zákazníkům.
Neprodáváme obal, ale světlo
Hynek Medřický je muž, který Čechy učí, jak využívat světlo ve svůj prospěch a ve svém bytě či domě správně a přirozeně svítit. Specializujeme se na byty a domy. Navrhujeme svítidla tak, aby bylo umělé světlo v souladu s denním světlem a jeho proměnami během dne a lidem bylo příjemné,
shrnuje majitel showroomu Artemide v pražské Sázavské ulici filozofii svého podnikání. Sám pro sebe nepoužívá označení obchodník, ani konzultant, ale vymyslel si vlastní pojmenování: světlař.
Hynek Medřický začal podnikat v roce 1993, v Mostě, v bývalé kočárkárně na 25 m2. Na výlohu jsme si napsali: Osvětlení budoucnosti již nyní,
směje se dnes Hynek ve svém showroomu. Vystavovali jsme tehdy asi deset svítidel, k tomu jsme měli pět katalogů, ze kterých si lidé vybírali ne světlo, ale obal,
vrací se o více jak dvacet let zpátky a s tím, co zná teď a s přesvědčením, že důležitý není obal, ale zdroj světla, svůj tehdejší přístup považuje za chybný. Praxe ho ale později donutila přemýšlet o svém podnikání – a hlavně o světle – úplně jinak. O světlo a jeho působení na člověka se totiž začal zajímat do hloubky.
Když začínal prodávat svítidla, neměl internet ani fax a později si fax pořídil jako první v ulici. To, že se v podnikání zaměřil právě na světlo byla náhoda. V časopise Domov našel inzerát firmy, která hledala distributora své osvětlovací techniky. Jel jsem tam půjčenou škodovkou, nakoupil jsem za 1600 korun a moje první zakázka bylo osvětlení videopůjčovny, druhá zakázka osvětlení pohřební služby a třetí zakázka zlatnictví. A pak další zlatnictví, konkurent toho prvního,
rekapituluje své pionýrské začátky.
A jeho firma pomalu rostla. Z 25 m2 se přestěhovala do 250 m2, otevřel prodejnu v Ústí nad Labem a v Praze. Jeho byznys ale začal jít s kopce, když v Česku vyrostly první prodejny Baumax a OBI. Měli jsme sice lepší servis, ale zákazníci šli po ceně,
komentuje událost, která ho donutila začít pracovat jinak. Specializoval se, ke spolupráci si vybral italskou značku Artemide a pak německou extravagantnější značku Ingo Maurer. S těmito značkami můžeme vytvářet naše světelné plány pro celý byt nebo dům s relativně málo kusy svítidel. Jsou to nejlepší značky svítidel, které existují. Světelný plán navrhujeme už v době hrubé stavby a podle plánu se teprve připravují elektrické vývody,
vysvětluje svůj postup. Se specializací a s nově se vyvíjejícím trhem v zádech se také rozhodl přestěhovat svou činnost pouze do Prahy. Věděl jsem, že tu sice budou větší náklady na pronájem, ale to se nám vrátí, protože se do naší značkové prodejny Artemide budou sjíždět zákazníci z celé České republiky,
říká. Ideální podle Hynka je, když si jeho firmu klient najde sám. Znamená to totiž, že hledá a o světlo se z vlastní iniciativy zajímá. Nejlepší jsou samozřejmě doporučení od spokojených zákazníků.
A ta přicházejí.
3 tipy přímo od profesionálů
Hynek Medřický, Artemide
Jak lze denní rytmus člověka světlem podpořit nebo naopak narušit?
Pro představu je nejjednodušší sledovat světlo v přírodě a svítit tak, jak svítí v přírodě slunce. Slunce ráno vyjde příjemně žluté, ale velmi rychle už má barvu bílou. Slunce svítí tak, aby byl člověk aktivní. Když si večer svítíte zářivkou, charakter světla ochromí vyplavování spánkového hormonu melatoninu a může zapříčinit nespavost. Zářivka je dobrá pro místa, kde se chcete udržet v pozornosti, ale není dobrá tam, kde chcete relaxovat. Zářivka je ale výhodná ráno v koupelně; její světlo, které obsahuje modrou složku, dopadá přímo na sítnici. Většina populace pracuje nebo studuje pod zářivkami. V poledne je sluneční světlo modré, což málokdo vnímá, a odpoledne postupuje přes bílou zase po úplně žlutou k večeru.
Co si myslíte o vytlačování klasických žárovek?
Ještě před půl rokem jsem byl zapřísáhlý odpůrce LEDek. Pak jsem ale viděl spektrální charakteristiku těch nejnovějších, které se vyvíjejí v laboratoři v Japonsku. Za 15 let se dočkáme takových věcí, které si dnes ani neumíme představit. LED technologie budou lepší než žárovka.
Čím zapadá do vaší koncepce klientského servisu e-shop, který provozujete?
E-shop je další prodejní kanál. Neslouží ani tak našim klientům, kteří přijdou do showroomu, ale hlavně mimopražským zákazníkům. Jsou to například lidé, kteří svítidla Artemide znají ze zahraničí nebo od známých a ve své obci jsou první, kdo si takové svítidlo pořídí.
Michal Hora, Finská sauna / Horavia
Jak vašemu byznysu pomáhá internet?
Pomáhá firmu zviditelnit. Nejdůležitější je dostat se tam, kde naše zboží potenciální zákazníci hledají. Využíváme placené prokliky, na několika webech umisťujeme bannery, nastavujeme své reklamní kampaně na vyhledávačích. Tak, aby byl nějaký rozumný poměr mezi utrácenými penězi a efektem, které nám takový marketing přináší. Je to poměrně složité, spolupracujeme s firmou, se kterou přínosy konzultujeme. Zatím se nám, myslím, daří filtrovat účinné a neúčinné formy internetové propagace.
Co je podle vás pro úspěch v podnikání potřeba?
Člověk musí mít stále entuziasmus. Je také třeba vědět, že existují i jiné důležité věci než podnikání. Do podnikání nemůžete jít jen proto, abyste vydělal peníze. Je třeba jít za něčím, co vás baví, a takovou činnost jsme rozhodně našli. Jde to jedno s druhým, když budete dělat svou práci pořádně, přinese vám i peníze. Dnes také platí, že kdo má informace, které jiní nemají, má na trhu výhodu. Možnosti jsou obrovské, je třeba se nebát. Vlastně mi podnikání přijde docela jednoduché. Ale uvidíme, co budu říkat za pár let.
A co na svém oboru zvlášť oceňujete?
Je to oblast, která přináší spoustu možností, denně řešíme něco jiného. Noční můra pro mě je upadnout do stereotypu. Fakt je, že někdy je to tak extrémní, že bych byl skoro rád, kdybych se pohyboval ve stabilnějším prostředí. Ale to by mě asi bavilo zase jen nějakou dobu.
V roce 2002 otevřel Hynek dvoupatrový showroom v pražské Sázavské ulici a postupně se stáhl z Mostu i Ústí. Jeho očekávání se potvrdilo, do pražského showroomu začali chodit poučenější zákazníci. (I když Hynek nezapomene dodat, že povědomí o světle je v Česku stále, přes osvětu, poměrně žalostné.) V jedné části showroomu zařídil prostor bez denního světla, kde může klientům dobře a názorně ukázat, jak práce se světlem funguje. V tom je náš úspěch,
věří. I dnes přitom veškerou práci zvládne se třemi kolegy v showroomu a se dvěma techniky v terénu.
Jeho další filozofií je, že své zákazníky nenechává čekat. 40 let se tu pořád na něco čekalo a teď se dalších 20 let pořád na něco čeká… Naši zákazníci nečekají. Všechno máme skladem – skladujeme totiž tisíc kusů svítidel, což znamená, že můžeme okamžitě udělat světelný plán pro deset domů, na míru podle individuálních představ klientů,
dodává Hynek.
Novinky a nové cesty
Kam směřuje Hynek Medřický dál? Většina výrobců přejde na LEDky. Objednal jsem si teď speciální přístroj, který měří nejen teplotu chromatičnosti, ale i spektrální průběh světla, aby bylo vidět, které barvy tam jsou a které ne. Každá LEDka totiž svítí trochu jinak a je důležité to vidět. Lidským okem to není možné, musí se použít přístroj, který ukáže kvalitu zdroje,
vysvětluje do svého oboru naprosto zapálený podnikatel. Teď se podle něj rozhoduje, kdo se stane v oboru lídrem a čí čipy se budou osazovat do svítidel. I sám se tedy chystá na dobu experimentování a pak další změnu svého oboru.
Michal Hora hledá další cesty svého podnikání v rozšiřování souvisejícího sortimentu – například světelných efektů pro sauny a wellness Cariitti, nebo produktů z broušeného kamene. Firma také začíná vyrábět své věci, které na trhu chybí. Sauna není sofistikované zařízení, je to zkrátka zdroj tepla. Jediné, v čem se můžeme lišit, je kvalita zpracování,
dodává konkurenční výhodu své firmy, která stojí na dobrém kolektivu devíti lidí. Naším cílem není budovat gigantickou firmu, trh tu není tak velký a my sázíme na specializaci. Chceme být stabilní a budovat dlouhodobou hodnotu, ne rychle vydělat peníze a skončit. Rád bych vybudoval skutečný podnik, zatím jsme spíš sdružení lidí, které tenhle obor baví,
uzavírá přesvědčivě.