První žluté vlaky společnosti RegioJet, která patří podnikateli Radimu Jančurovi, vyjedou na koleje sice až 26. září, už nyní si však cestující mohou zakoupit jízdenky. Žluté vlaky půjde využít na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha, kterou bude prozatím brázdit 7 souprav denně. Českým drahám tak vzniká vážný konkurent. Ty se ale dle slov svých představitelů soukromého dopravce nebojí a zákazníků se nehodlají vzdát bez boje. Server Podnikatel.cz přináší srovnání obou dopravců, jejich cen a nabídky služeb, které cestujícím poskytují.
Revoluce v dopravě?
S velkou pompou hodlá vtrhnout na železnici mladší sestra firmy Student Agency společnost RegioJet. Radim Jančura, majitel obou firem, prohlašuje svůj vstup na koleje za revoluci v železniční dopravě. Žluté vlaky pojedou na trase Havířov – Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha a cestující si zatím mohou vybrat ze sedmi spojů. Čtyři pojedou z Havířova do Prahy a tři z Prahy do Havířova. Nutno však dodat, že reálně jde o šest spojů. Jelikož ranní spoje z Havířova se vykrývají s pracovním týdnem a víkendem. Ještě během října by měl přibýt další spoj a nejpozději od nového roku chce firma RegioJet nabízet devět spojů v každém směru, celkově tedy osmnáct. Všechny budou zastavovat v zastávkách Praha, hl. n., Praha – Libeň, Pardubice hl. n., Ústí nad Orlicí, Zábřeh na Moravě, Olomouc hl. n., Hranice na Moravě, Ostrava – Svinov, Ostrava hl. n., Ostrava, Stodolní a Havířov. Čtěte více: Revoluce ve veřejné dopravě. Budou mít dráhy konkurenci?
První souprava vyjede 26. září v 5.20 z Havířova a do Prahy by měl dorazit v 9.31. V opačném směru vyrazí první vlak ten samý den v 7.27 z Prahy a na havířovském nádraží by se měl objevit 11.28. Jízdenky si mohou cestující zakupovat od včerejška, a to jak přes internet, tak na kterémkoli prodejním místě Student Agency v České republice. Jízdenky lze koupit i v pobočce RegioJet na pražském hlavním nádraží. Další pobočky otevře RegioJet v Pardubicích, Olomouci, Ostravě (Svinov a hlavní nádraží) a v Havířově postupně v následujících dnech. V Hranicích na Moravě, Ústí nad Orlicí a Zábřehu na Moravě bude prodej jízdenek probíhat ve spolupráci s provizním partnerem.
Spoje RegioJet od 26.9. do 16.10. 2011
Praha, hl. n. | 7.27 | 11.27 | 17.27 |
---|---|---|---|
Pardubice, hl. n. | 8.30 | 12.30 | 18.30 |
Olomouc, hl. n. | 10.01 | 14.01 | 20.01 |
Ostrava, hl. n. | 11.09 | 15.09 | 21.09 |
Havířov | 11.28 | 15.28 | 21.28 |
Havířov | 5.20 | 6.27 | 12.27 | 16.27 |
---|---|---|---|---|
Ostrava, hl. n. | 5.41 | 6.48 | 12.44 | 16.48 |
Olomouc, hl. n. | 6.47 | 7.55 | 13.55 | 17.55 |
Pardubice, hl.n. | 8.26 | 9.26 | 15.26 | 19.26 |
Praha, hl. n. | 9.31 | 10.31 | 16.31 | 20.31 |
Spoj v 5.20 z Havířova jezdí pouze ve všední dny. Spoj v 6.27 z Havířova jezdí pouze o víkendu.
Žluté vlaky budou mít pět vagónů po 48 místech v každém. Dohromady tak jedna souprava přepraví zhruba 240 osob. Vozy mají jak velkoprostorové, tak oddílové uspořádání (kupé po 4 a 6 místech). Všechny místa budou v jednotřídovém provedení, kdy bude mít každý cestující nárok na denní tisk a teplé a studené nápoje zdarma, bezplatné připojení k internetu prostřednictvím WiFi, zesílený signál pro komunikaci mobilními telefony, elektrickou zásuvku a služby stevardky nebo stevarda. Cestujícím bude k dispozici za nízkonákladové ceny i další občerstvení. Všechny vozy vlaku mají též klimatizaci.
Firma RegioJet má navíc velké plány, co se budoucnosti týká. Na přelomu roku by společnost ve vlacích ráda nabídla i přepravu jízdních kol, dětský koutek nebo přebalovací pulty pro miminka. Pro byznysmeny nebo prostě pro lidi, kteří by ve vlaku rádi v klidu pracovali, plánuje RegioJet speciální konferenční kupé.
Českým drahám (ČD), doposud monopolnímu železničnímu dopravci na této trase, tak přibývá těžký konkurent. ČD se však nehodlají cestujících vzdát bez boje a chtějí lidem dokázat, že nabízejí minimálně stejně kvalitní služby jako každý jiný dopravce. Svoji sílu vidí především v kvalitě vozového parku, který považují v mnoha ohledech za kvalitnější, než se kterým přichází RegioJet. Původně slibovala konkurence nové supervlaky, dnes chce na trať poslat desítky let staré vozy i lokomotivy. Naše pozice je obtížná v tom, že se dlouhá desetiletí do modernizace vozového parku neinvestovalo a tento skluz dnes musíme rychle dohnat, abychom si udrželi naše zákazníky,
uvedla serveru Podnikatel.cz Kateřina Šubová, regionální tisková mluvčí ČD. Čtěte více: ČD: Lepší služby na železnici nikdo jiný nenabídne
Na trase Praha – Ostrava však na konci příštího roku vyjede další soukromý dopravce společnost Leo Express. Podle Radima Jančury, majitele RegioJet, se ale tři společnosti na této trase nedokážou udržet. Toho, že by s pláčem odešla firma RegioJet, se však nebojí. Jak včera prohlásil na tiskové konferenci, na lince podle něj skončí České dráhy, jelikož nebudou moci utáhnout finanční ztrátu, kterou jim konkurence způsobí.
Porovnání RegioJet a Českých drah
Zda dokáží České dráhy odolat konkurenci, může napovědět srovnání se společností RegioJet a nabídkou jejich služeb. Server Podnikatel.cz připravil takové srovnání. Za kritéria jsme zvolili Počet spojů a jejich kapacitu, Dobu cesty, Cenu, Nabízené služby, Způsob nákupu jízdenky a dostupnost slev. Porovnání se týká úseku Praha – Ostrava.
Počet spojů a jejich kapacita
V této oblasti jasně vévodí České dráhy, denně v současnosti vypraví zhruba dvacet spojů v každém směru. RegioJet bude zatím provozovat spojů sedm celkem a přestože se chce brzy dostat na číslo osmnáct, nabídce Českých drah se v tomto nevyrovná. Stejně tak mají dráhy navrch v kapacitě jednotlivých souprav. Pendolina mají kapacitu 331 míst + 2 místa pro invalidní cestující. Spoje kategorie EC/IC/Ex/R se pohybují pak pohybují v rozmezí mezi 350 až 500, například Expres Leoš Janáček má celkem 8 vozů s kapacitou cca 486 cestujících, spoj EC 110 Praha má celkem 7 vozů s kapacitou cca 422 cestujících. Jedna souprava RegioJet oproti tomu dokáže přepravit jen necelých 240 cestujících. Pokud se tedy bude chtít cestující dostat do Ostravy nebo Prahy, kdy si zamane, větší výběr mu poskytnou České dráhy – bod pro ČD.
Doba cesty
Také v čase, který cestující stráví ve vlaku, jsou na tom ČD o něco lépe. Nejrychlejší spoj Pendolino zvládne cestu mezi Prahou a Ostravou (v obou případech na hlavní nádraží) za 3 hodiny a 5 minut. Ostatní spoje Český drah pak trasu jezdí v rozmezí 3 hodin a 53 minut až 4 hodin. Vlaky RegioJet mají naplánovanou dobu cesty v rozmezí 3 hodin a 43 minut až 3 hodiny 50 minut. Zatímco Pendolino je bezkonkurenční, ostatní spoje mají RegioJet o něco rychlejší. České dráhy však plánují do konce roku zrychlit i své vlaky EC/IC/Ex/R, které by od 11. prosince měly jezdit rychlostí 160 km/h. Také v tomto kritériu tak vítězí České dráhy – bod pro ČD.
Cena
Asi nejdůležitějším kritériem je zřejmě cena, kterou ale není kvůli různým slevovým akcím, slevovým kartám a dalším odchylkám úplně lehké porovnat. Vybrali jsme proto další 3 „podkritéria“, ve kterých jsme obě společnosti porovnali a které jsme každé ocenili za bod.
Sváteční cestující
Začněme s úplně obyčejným jízdným, které zaplatíte, když nevlastníte žádné slevy a prostě se rozhodnete jet vlakem. Tento způsob zřejmě zvolí ten, kdo vlakem cestuje maximálně párkrát do roka. V případě vlaku Pendolino se prohnete nejvíce, jízdenka vás, i s povinnou místenkou, vyjde na 856 korun. V případě ostatních spojů zaplatíte u Českých drah základní jízdné 438 korun, a to navíc v druhé třídě. RegioJet pak nabízí „obyčejné jízdné“ jednotně za 420 korun. V ceně mají všichni cestují stejné služby. V tomto případě tedy bod pro RegioJet.
Pravidelný cestující
Za druhé podkritérium jsme zvolili opačnou situaci, kdy někdo naopak jezdí mezi Ostravou a Prahou pravidelně, například jednou týdně tam a zpět. U RegioJet se vyplatí mít v tomto případě kreditovou jízdenku, kterou si lze nabíjet dle potřeby a díky níž lze pořídit jednu cestu za 230 korun. Počet takových jízdenek (tzv. akční jízdné) je však na každý spoj omezen a představuje podíl ve výši několika desítek procent. České dráhy pro pravidelné cestující doporučují využít jízdenku IN100 na In-kartě, se kterou již neplatíte jednotlivou jízdenku. IN100 stojí na rok 22 500 Kč a platí ve všech vlacích ČD i v 1. vozové třídě, což představuje průměrně 424 Kč na týden. Pokud tedy někdo cestuje 1× za týden z Prahy do Ostravy a zpět, vyjde ho jedna cesta v 1. vozové třídě jen na 212 Kč. Tento propočet však platí pouze v případě, že všech 53 týdnů v roce budete pendlovat mezi Ostravou a Prahou a ani jednou nevynecháte. V ceně pak není zahrnuta místenka, kterou je potřeba ještě dokoupit ve vlacích Pendolino za 100 korun. Vzhledem k nutnosti zaplatit u Českých drah najednou poměrně velkou částku, ohodnocujeme tento souboj jako remízu.
Občasný cestující
Jako třetí podkritérium jsme vybrali cenu pro ty, kteří využívají spoje zhruba tak jednou až dvakrát do měsíce. Pokud si u RegioJet nezvládnete koupit akční jízdné, vyjde vás jedna cesta s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou na 295 korun. U Českých drah se vyplatí nejvíce In-karta s aplikací IN50, která vyjde cestujícího nad 26 let na 2990 korun ročně a má s ní 50% slevu na obyčejné jízdné, samotná jízdenka pak tedy stojí 218 korun. Pokud pojede alespoň jednou měsíčně tam a zpátky (celkem 24krát za rok), vyjde vás jízdné u Českých drah na cca 342 korun na jízdu. Vítězem tohoto podkritéria se stala společnost RegioJet.
Nabízené služby
Co nabídne ve svých vlacích společnost RegioJet jsme již psali výše. Připojme teď tedy služby Českých drah. V šestnácti dálkových spojích na trase Praha – Ostrava začaly ČD ve vozech první třídy rovněž nabízet stevardky, které cestujícím dávají denní tisk a teplý nebo studený nápoj zdarma. Podobné služby rovněž nabízí v první třídě rovněž Pendolino. Ve druhé třídě Pendolin rozdávají dráhy nápoj a tisk zdarma a brzy by i zde měly přibýt zásuvky a WiFi. Vzhledem k tomu, že RegioJet nabízí všechny zmíněné služby pro všechny cestující nezávisle na zakoupené jízdence, dostává bod za služby RegioJet.
Způsob zakoupení jízdenky a dostupnost slev
U Českých drah lze zakoupit všechny jízdenky na nádražích, za pomoci internetu přes eShop Českých drah, dále prostřednictvím služby TeleTiket, přes automaty, u průvodčího nebo případně u vybraných partnerů. Abyste měli ale jistotu, že se do vlaku dostanete, musíte si pořídit i místenku. Také jízdenku pro RegioJet lze zakoupit přes internet, SMS či přímo na nádraží nebo ve vlaku. Cestující však musí počítat s tím, že čím později jízdenku zakoupí, na tím více ho přijde. V případě koupě ve vlaku totiž nebude mít jinou možnost než zaplatit plnou cenu. Tuto část duelu hodnotíme jako remízu.
Se způsobem zakoupení se však úzce spojí nabídka a dostupnost různých slev. České dráhy nabízejí kromě slev na Inkarty také skupinové a zpáteční slevy. Ty nabízí rovněž RegioJet, která navíc poskytuje i 25% slevy z obyčejného jízdného pro majitele karet s logem RailPlus (tedy i Inkarty). Slevy na kreditové jízdenky jsme zmiňovali již výše. Jejich pořízení je jednodušší než v případě Inkarty a jízdenku lze nabíjet dle potřeby. Obě společnosti též nabízejí slevy pro skupiny zákazníků definované ministerstvem financí (děti do 6 let, žáci, důchodci nebo invalidé). Vzhledem k jednoduchosti a přehlednosti slev dáváme bod firmě RegioJet.
Suma sumarum vyšlo, že společnost RegioJet porazila České dráhy ve srovnání serveru Podnikatel.cz 6:4 (za remízu dostaly bod obě společnosti). Kdo volí na základě ceny a jednoduchosti nákupu a nabízených služeb, zvolí zřejmě RegioJet, pro koho jsou důležitější rychlost a nabídka spojů, vybere si asi České dráhy. Ať tak či tak, zákazník může být rád, že mu rozšířila nabídka dopravy na železnici.