Vláda schválila návrh na omezení administrativní zátěže, který připravilo
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Týká se živnostenského podnikání, zaměstnanosti nebo daňové správy.
Cílem těchto opatření je dle resortu zjednodušit podnikatelům život, umožnit jim snižovat výdaje, šetřit čas a zvýšit produktivitu. Zaměřujeme se na digitalizaci procesů, využití umělé inteligence, ale také na legislativní změny, které pomohou usnadnit podnikání napříč oblastmi a zvýšit atraktivitu Česka i mezi zahraničními investory,
říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Digitalizace podnikání
Portál podnikatele poskytne jednotné digitální místo pro elektronickou komunikaci s institucemi a nabídne všechny potřebné informace na jedno místě. Resort také pracuje na Databázi informačních povinností, kde bude seznam hlavních legislativních povinností na jednom webu.
Letos byl spuštěn Portál živnostenského podnikání, kde je možné online založit živnost, změnit údaje, vyhledávat v registru nebo čerpat aktuální informace. Portál živnostenského podnikání by se měl dočkat dalšího zlepšení.
Digitální účtenka
Proces nakupování pomůže usnadnit legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky. O něm se bude ještě diskutovat. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku v jednotném formátu by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace, e-mailu či QR kódů, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.
Výplata mzdy v cizí měně
Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem bude umožněno rozšíření výplaty mzdy v cizí měně širšímu okruhu zaměstnanců. Jednalo by se o měnu, ke které vyhlašuje Česká národní banka (ČNB) kurz devizového trhu. Vyplácení v cizí měně by se týkalo například cizinců, zaměstnanců žijících v zahraničí nebo zaměstnanců, kteří mají partnera/ku s jiným než českým občanstvím.
Snazší převody vozidel
Návrh přináší možnost provádět evidenční kontrolu vozidla v rámci STK. Nebylo by tedy nutné tento úkon provádět individuálně.
Další opatření pro omezení byrokracie
Součástí opatření jsou také návrhy na změny v oblasti pokut podle zákona o přestupcích, aktualizace obsahů jednotlivých živností či zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě. Součástí je také návrh na definici automatizované provozovny, včetně řešení jejich otevírací doby o státních svátcích, reklamací zakoupeného zboží nebo návrh k součinnosti při kontrole v provozovně bez fyzické přítomnosti personálu.