Že v roce 2022 došlo v oblasti e-commerce po bohatých covidových letech k útlumu, potvrdily i nově zveřejněné údaje o hospodářských výsledcích Alzy, největšího tuzemského e-shopu. Obchodu se snížily jak tržby, tak zisk.
Rok 2022 přinesl útlum
Rok 2022 byl prvním v historii, kdy došlo v Česku k meziročnímu poklesu tržeb e-shopů. Jak uvedla na začátku loňského roku Asociace pro elektronickou komerci (APEK), v roce 2022 se snížily obraty online obchodů o 12 % na 197 miliard korun. Rok 2022 byl pro e-shopy náročný, ale na jeho konci můžeme konstatovat, že došlo především k jakémusi narovnání stavu. Během pandemie Covidu došlo totiž ke skokovému růstu prodejů. Nyní jsme se tak vrátili do normálu,
komentoval tehdy výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Že byl rok 2022 pro e-shopy těžší než předchozí roky, potvrdily i nově zveřejněné hospodářské výsledky největšího tuzemského e-shopu Alzy. Čistý obrat firmě klesl ze 45,9 miliardy na 42,3 miliardy Kč a zisk se pak propadl dokonce o 74 % z 2,5 miliardy Kč na 654 milionů Kč. Již v prvních měsících roku 2022 bylo zřejmé, že rekordní obrat minulých let je historií a společnost musí okamžitě reagovat na změny, které rok 2022 přinesl,
uvedl ve Výroční zprávě za rok 2022 Aleš Zavoral, předseda představenstva Alzy.
Rok 2024 by měl opět patřit růstu
Pokud se Alza navíc neodlišovala od zbytku trhu, dá se očekávat, že k dalšímu poklesu došlo i loňském roce. Jak totiž před týdnem uvedla APEK, celkově tuzemská e-commerce dosáhla v roce 2023 obratů 185 miliard korun, což znamená meziroční pokles o 6 %. Zároveň ale platí, že v posledním čtvrtletí již české e-shopy zaznamenaly růst, který by měl podle APEK pokračovat i v letošním roce.