Amazon versus Temu a Shein. Jakým způsobem chce tento prodejce bojovat?

4. 7. 2024

Sdílet

Amazon Autor: Depositphotos

Internetové obchody, jako je Temu nebo Shein, jsou delší dobu trnem v oku jak menším e-shopům, tak i velikánům typu Amazon. Právě ten se rozhodl jít s nimi do boje.

Jak píše Euro.cz, odvětví elektronického obchodování se neustále vyvíjí a přizpůsobit se tomu musí také ti největší hráči na trhu. To je i případ amerického giganta Amazon.com, který dlouhou dobu kladl důraz především na rychlé dodání objednaného zboží. S vysokou inflací v posledních letech ovšem stále více zákazníků při nákupech zohledňuje především nízkou cenu. Tohoto faktu už využily třeba čínské společnosti Temu a Shein, které v poslední době masivně rostly hlavně kvůli svým velmi levným nabídkám.

Aby tedy Amazon nepřišel o své dominantní postavení na americkém trhu, rozhodl se, že sleví z vlastních dosavadních standardů na rychlé doručení. Firma na své platformě spustí zcela nový kanál, na němž bude možné zakoupit levné neznačkové oblečení a také různé výrobky do domácnosti pocházející z Číny.

Veškeré zboží objednané přes tuto službu bude americkým zákazníkům odesláno přímo z Číny, takže doručení má podle Wall Street Journal trvat zhruba devět až jedenáct dnů od zadání objednávky. Novinka představuje zásadní změnu v celém obchodním modelu Amazonu, protože až dosud bylo zboží prodávané čínskými obchodníky na této platformě skladováno přímo ve Spojených státech, což samozřejmě výrazně zvyšovalo náklady.

Amazon zatím neupřesnil, co bude možné přes novou službu koupit, a neuvedl ani datum jejího spuštění. Z interní firemní prezentace ale vyplývá, že v nabídce lidé najdou převážně menší zboží s nižšími výrobními náklady, jako třeba pouzdra na mobilní telefony, hrnky nebo nástroje na masáž obličeje.

Naše společnost vždy zkoumá nové způsoby spolupráce s našimi prodejními partnery, abychom mohli zákazníkům nabídnout nižší ceny a větší výběr zboží, okomentoval současné plány tiskový mluvčí Amazonu. Akcie firmy už na novinku zareagovaly, a to kladně – krátce po jejím zveřejnění si připsaly zhruba dvě procenta.

Ačkoliv Amazon díky zavedení novinky přijde o svoji velkou konkurenční výhodu v podobě rychlého doručení zboží, podle expertů firma mnoho jiných možností, jak zákazníkům nabídnout výrazně levnější zboží, neměla. Jediný způsob, jak mohl Amazon vyrovnat ceny s Temu a Shein, bylo replikovat systém jejich dodavatelského řetězce, řekl Juozas Kaziukėnas, zakladatel společnosti Marketplace Pulse, která se zabývá výzkumem trhu.

Máte zkušenost s čínským e-shopem Temu?

Je přitom jasné, že Amazon skutečně musel na rychlý růst svých konkurentů nějak reagovat. O popularitě obou firem svědčí třeba fakt, že Temu je v současnosti nejstahovanější bezplatnou aplikací na obchodu Apple Store v USA, zatímco Shein se podle poskytovatele dat Sensor Tower pohybuje na sedmém místě.

Vzestup obou firem a dalších zahraničních internetových obchodů umožnilo hlavně americké opatření, které uděluje téměř všemu zboží v hodnotě menší než 800 dolarů (asi 18 700 korun) výjimku z placení cla. Z tohoto pravidla chce nyní ostatně těžit i sám Amazon.

Ten už v posledních měsících zavedl několik kroků, jež měly zabránit odlivu zákazníků. Firma například na svém webu zviditelnila cenově výhodné položky, aby je zákazníci snadněji našli. Kromě toho společnost prodejcům snížila některé poplatky za nabízení levného oblečení a rozšířila výběr těch položek, jež jsou dostupné pro doručení ve stejný den. (Euro.cz)

Evropa brojí proti čínským e-shopům. Co by se mělo změnit? Přečtěte si také:

Evropa brojí proti čínským e-shopům. Co by se mělo změnit?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).