Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) chce zlepšit efektivitu při odhalování a trestání protisoutěžního jednání. Proto vypracoval návrh několika legislativních změn, které mají napomoci.
Jeden z návrhů mluví o úpravě možnosti provádět namátková šetření na místě jako například obchodní inspekce. Nebo alespoň preventivně provádět místní šetření na silně koncentrovaných trzích.
Návrhy se týkají čtyř oblastí
Nástroje umožňující postihovat jednání na koncentrovaných trzích
Úřad může nyní postihovat soutěžitele za narušení hospodářské soutěže ve formě zakázaných dohod, zneužití dominantního postavení, případně mu umožňují v určitých případech předcházet strukturálním změnám vedoucím k podstatnému narušení hospodářské soutěže prostřednictvím kontroly spojování soutěžitelů. Tyto nástroje ale neumožňují zasahovat na trzích, na kterých je hospodářská soutěž narušena, či omezená, avšak nikoliv kvůli uvedeným protisoutěžním jednáním.
Nově by měl úřad možnost provést sektorové šetření daného trhu. Pokud zjistí, že je soutěž na určitém trhu dlouhodobě narušena a nejeví se jako pravděpodobné, že by se tato situace měla změnit, mohl by stanovit určitá nápravná opatření, která by daný trh otevřela a podnítila by rozvoj hospodářské soutěže.
Mezi taková opatření by patřilo například:
- přezkoumávání většího množství fúzí na tomto trhu;
- zavádění transparentních a nediskriminačních norem a standardů;
- povinnost poskytnout přístup k sítím, infrastruktuře nebo datům;
- povinnost upravit určité typy dohod nebo smluvních ujednání;
- stanovení požadavků na obchodní vztahy mezi soutěžiteli;
- povinnost zveřejňovat informace snižující informační asymetrii;
- povinnost oddělit organizačně účetní nebo obchodních divizi apod.
Posílení pravomocí pro odhalování a trestání kartelových dohod
Pro vyšetřování kartelových dohod nemá úřad v dnešní době možnost provádět kontroly u soutěžitelů. Úřad proto navrhuje upravit možnost šetření na místě tak, aby mohl
provádět i namátková místní šetření jako obchodní inspekce. Nebo aspoň „preventivně“ provádět místní šetření na silně koncentrovaných trzích.
Podle ÚOHS má zásadní význam elektronická dálková komunikace mezi šetřenými subjekty. Vzhledem k tomu, že i při osobních schůzkách mají například mobilní telefony při sobě, má velký význam i zjišťování polohy těchto zařízení.
Úřad proto navrhuje, aby byl začleněn mezi subjekty, kterým zákon o elektronických komunikacích umožňuje požádat právnickou nebo fyzickou osobu zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací o provozní a lokalizační údaje telekomunikačního koncového zařízení uživatele veřejně dostupné služby elektronických komunikací,
popisuje úřad.
Další opatření cílí na fyzické osoby, které mohou mít informace o protisoutěžním jednání. Má se jednat o zavedení finančních odměn pro whistleblowery, kteří poskytnou informace o protisoutěžním jednání. Stejně tak o zavedení trestů pro fyzické osoby, které se na protisoutěžním jednání podílely.
Kontrola spojování soutěžitelů
Úřad navrhuje tzv. call-in model, který by umožnil vyžádat si u některých spojení soutěžitelů, která nesplňují stávající kritéria, aby je spojující se strany notifikovaly, pokud by měl úřad podezření, že mohou narušit hospodářskou soutěž.
Lepší přístup k datům
Úřadu nyní nemá možnost dostat se k datům a informacím, které mají k dispozici jiné státní instituce. Úřad navrhuje zákonnou úpravu, která by mu umožnila přístup k datům shromážděným přibližně desítkou státních úřadů a institucí. Současně také žádá o zpřístupnění všech údajů o veřejných zakázkách, zejména od subjektů, které provozují informační systémy veřejných zakázek, což jsou nejrůznější certifikační orgány a další relevantní subjekty,
uvádí UOHS v tiskové zprávě.