Podle Asociace komerčních televizí (AKTV) je postup Rady pro rozhlasové a televizní vysílání týkající se tvůrců internetových videí v souladu s českým a evropským právem.
Jak jsme psali, o povinnosti evidence tvůrců audiovizuálního mediálního obsahu informovala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v tiskové zprávě. V ní s odvoláním na Směrnici o audiovizuálních mediálních službách EU a její transpozici do českého práva uvedla, že se povinnost oznámení vztahuje na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání (ACMSnV).
Podle Asociace komerčních televizí, rada, ač nemusela, dotčené subjekty proaktivně a nad rámec zákonných povinností upozornila, že v případě, že splňují zákonná kritéria pro registraci a do databáze RRTV se ještě nezapsaly, nechť tak neprodleně učiní, a že v případě pochybností, zda se na ně evidenční povinnost vztahuje, jim bude v posouzení, zda se na jejich službu vztahuje evidenční povinnost, nápomocna. V případě, že státní správa upozorní subjekty, které podléhají zákonné povinnosti, že je potřebné tuto povinnost plnit, a nabídne konzultace, jedná se o nadstandardní a ze strany státního orgánu o velmi vstřícný krok,
uvádějí ve svém stanovisku.
Dále dodávají, že influenceři jsou sektorem, který zásadním způsobem ovlivňuje velké množství unijních spotřebitelů (v mnoha případech cílí na zranitelné publikum nejmladších, a tudíž nejzranitelnějších generací). „Influencerskou činnost“ vykonávají za úplatu, ať už se jedná o úplatu v jakékoliv podobě, při této činnosti velmi často dochází k propagaci výrobků a služeb ve formě, která je výslovně zakázaná tradičním poskytovatelům AVMS (televize/rozhlas), případě k propagaci výrobků a služeb, na které jsou veškeré reklamní aktivity tradičním médiím zapovězeny,
doplňují.
Měli by podle vás být influenceři nějakým způsobem regulováni?
Jak uvádí server Lupa.cz, AKTV rovněž připomněla letošní zprávu Evropské komise, že online influenceři zřídkakdy přiznávají, že to, co zveřejňují, je ve skutečnosti komerční obsah. Šetření ve spolupráci se spotřebitelskými úřady ukázalo, že ačkoli 97 procent influencerů zveřejňovalo sponzorovaný obsah, správně ho jako reklamu označovalo pouze 20 procent.