Bez vašeho vědomí vás přeregistrují k jiné pojišťovně. Co s tím?

1. 3. 2022

Sdílet

12.5.23 /3x/Šok, leknutí, překvapení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Každý pojištěnec má právo na výběr a posléze změnu zdravotní pojišťovny. V rámci konkurenčního boje se však mohou objevit nekalé praktiky, kdy jsou pojištěnci přeregistrováni bez jejich vědomí. 

Jednu ze situací popsal pojištěnec, který se obrátil na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu

Na ulici mě oslovil člověk, který vystupoval jako pracovník VZP, který se dokonce průkazem pracovníka VZP prokázal. Chtěl, abych mu ukázala kartičku zdravotní pojišťovny, a následně si opsal nějaké údaje do formuláře, který jsem podepsala. Je toto běžná praxe zaměstnanců VZP?

Všeobecná zdravotní pojišťovna ujišťuje, že se o jejího zaměstnance zcela určitě nejednalo. Klienty na ulici neoslovujeme, neobcházíme byty, nenabízíme takto své produkty ani neprovádíme průzkum. Pokud vás tímto způsobem někdo osloví, rozhodně mu osobní údaje neukazujte a nic nepodepisujte! Jedná se s velkou pravděpodobností o jednu z nekalých praktik, jak přeregistrovat klienta VZP k jiné zdravotní pojišťovně, uvádí pojišťovna. 

Podobné situace se stávají zejména v době přeregistračního období. Lidé vydávající se za zaměstnance VZP ČR oslovují pojištěnce a pod různými záminkami po nich požadují osobní informace. Následným podpisem předložených dokumentů je pak klient registrován u nové pojišťovny, aniž by o tom v řadě případů věděl. 

Jak situaci řešit? 

Pokud pojištěnec o přeregistraci k jiné zdravotní pojišťovně nevěděl a nesouhlasí s ní, v rámci reklamace mezi zdravotními pojišťovnami tuto jeho neplatnou přeregistraci VZP vyřeší tak, aby byla zrušena.

Poškozenou osobou je v této věci primárně samotný pojištěnec, jehož plným právem je podat trestní oznámení – nahlásit věc orgánu činnému v trestním řízení, neboť je pravděpodobné, že došlo k neoprávněnému nakládání a zneužití osobních údajů. Podobně lze postupovat i oznámením věci Úřadu na ochranu osobních údajů, který monitoruje a vymáhá uplatňování obecného nařízení o ochraně osobních údajů a GDPR.

Kdy letos podat přiznání a přehledy OSVČ zdravotní pojišťovně a České správě sociálního zabezpečení? Sestavili jsme kalendář pro rok 2022

Změna zdravotní pojišťovny

Změnu registrace ke zdravotní pojišťovně může pojištěnec udělat jen jednou za 12 měsíců, má přitom na výběr ze dvou přeregistračních termínů.. Jestliže má pojištěnec zájem změnit zdravotní pojišťovnu, podepíše a odevzdá přeregistrační formulář v období od 1. ledna do 31. března. Klientem nově vybrané zdravotní pojišťovny se stane od 1. července daného roku. Pokud to udělá v termínu od 1. července do 30. září, tak se stane pojištěncem nové zdravotní pojišťovny od 1. ledna následujícího roku. 

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).