Ačkoliv oficiálně by měl Black Friday probíhat až 29. listopadu, mnoho e-shopů jej spustilo už nyní. A zřejmě se jim to vyplatí, protože vánoční sezóna se právě rozbíhá.
Z aktuálního průzkumu dopravce GLS vyplynulo, že se na slevovou akci Black Friday chystají téměř dvě třetiny lidí (64 %), a to ať už kvůli nákupu vánočních dárků (30 %) nebo kvůli spontánnímu využití slevových akcí (34 %).
Zatímco v generaci lidí starších 55 let se na slevové akce chystá nadpoloviční většina (55 %) nakupujících, mezi mladými do 26 let jde o 76 % nakupujících.
Češi často nakupují impulzivně
Není tedy pochyb o tom, že se Black Friday mezi českými spotřebiteli naplno zabydlel a využívá jej velká část Čechů. Ředitel marketingové agentury PPC Profits Tomáš Čupr uvádí, že někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek.
Nakoupíte letos v rámci akce Black Friday?
Obchodníci se na Black Friday soustředí celý listopad
První akce označované jako Black Friday se objevují už na začátku listopadu a vlny slev a také zasílání různých slevových akcí, newsletterů a slevových kódů se s přibývajícím datem stupňuje. Z dat z minulých let vidíme, že 50 % e-shopů tvoří kampaně na Black Friday, v podstatě se na ně soustředí celý listopad. Během samotného Black Friday dne je pak vidět nárůst o 300 % v odeslaných e-mailových kampaních, které vedou až ke 180 % nárůstu počtu objednávek a růst tržeb o více než 220 %,
popisuje Ladislav Hrbáček, zakladatel a CEO Leadhub.
Daniel Kvíčala, Marketing Communication Manager z online marketingové a komunikační agentury Dva mluvčí a vyučující na Slezské univerzitě v Opavě v našem rozhovoru uvedl, že by si obchodníkům netroufl doporučit spustit Black Friday jen v jeden den, i když by to teoreticky dávalo smysl. Praxe je podle něj taková, že firmy začnou slevy poskytovat minimálně týden předem a lidé si v tomto období už mohou spoustu věcí zakoupit. A když by pak začal Black Friday až v daný pátek u jiného podnikatele, tak by se mohlo stát, že zákazníci budou mít všeho už plno a vyčerpají se ze svých úspor.
Kampaň musí vycházet vždy z toho, že podnikatel zná své zákazníky a jejich nákupní chování. Máme klienty, kde kampaň trvá pouze dva až tři dny a ty slevy jsou opravdu velké, u dalších klientů je ten interval delší. Praxe je v tomto ohledu různá,
doplňuje.