Black Friday láká na slevy i vánoční dárky. Využít jej plánují až dvě třetiny zákazníků

Sdílet

15. 11. 24 / 1x / nákupy, black friday, e-shop, slevy Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Ačkoliv oficiálně by měl Black Friday probíhat až 29. listopadu, mnoho e-shopů jej spustilo už nyní. A zřejmě se jim to vyplatí, protože vánoční sezóna se právě rozbíhá. 

Z aktuálního průzkumu dopravce GLS vyplynulo, že se na slevovou akci Black Friday chystají téměř dvě třetiny lidí (64 %), a to ať už kvůli nákupu vánočních dárků (30 %) nebo kvůli spontánnímu využití slevových akcí (34 %). 

Zatímco v generaci lidí starších 55 let se na slevové akce chystá nadpoloviční většina (55 %) nakupujících, mezi mladými do 26 let jde o 76 % nakupujících. 

Češi často nakupují impulzivně

Není tedy pochyb o tom, že se Black Friday mezi českými spotřebiteli naplno zabydlel a využívá jej velká část Čechů. Ředitel marketingové agentury PPC Profits Tomáš Čupr uvádí, že někteří zákazníci také během Black Friday nakupují impulzivně a pořizují si zboží, které původně neplánovali, kvůli slevám a omezené době platnosti nabídek. 

Nakoupíte letos v rámci akce Black Friday?

Obchodníci se na Black Friday soustředí celý listopad

První akce označované jako Black Friday se objevují už na začátku listopadu a vlny slev a také zasílání různých slevových akcí, newsletterů a slevových kódů se s přibývajícím datem stupňuje. Z dat z minulých let vidíme, že 50 % e-shopů tvoří kampaně na Black Friday, v podstatě se na ně soustředí celý listopad. Během samotného Black Friday dne je pak vidět nárůst o 300 % v odeslaných e-mailových kampaních, které vedou až ke 180 % nárůstu počtu objednávek a růst tržeb o více než 220 %, popisuje Ladislav Hrbáček, zakladatel a CEO Leadhub. 

Daniel Kvíčala, Marketing Communication Manager z online marketingové a komunikační agentury Dva mluvčí a vyučující na Slezské univerzitě v Opavě v našem rozhovoru uvedl, že by si obchodníkům netroufl doporučit spustit Black Friday jen v jeden den, i když by to teoreticky dávalo smysl. Praxe je podle něj taková, že firmy začnou slevy poskytovat minimálně týden předem a lidé si v tomto období už mohou spoustu věcí zakoupit. A když by pak začal Black Friday až v daný pátek u jiného podnikatele, tak by se mohlo stát, že zákazníci budou mít všeho už plno a vyčerpají se ze svých úspor. 

Kampaň musí vycházet vždy z toho, že podnikatel zná své zákazníky a jejich nákupní chování. Máme klienty, kde kampaň trvá pouze dva až tři dny a ty slevy jsou opravdu velké, u dalších klientů je ten interval delší. Praxe je v tomto ohledu různá, doplňuje.

Již brzy se strhne lavina slev v rámci Black Friday. Budou na to Češi slyšet? Přečtěte si také:

Již brzy se strhne lavina slev v rámci Black Friday. Budou na to Češi slyšet?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).