Byli jste během roku nezaměstnaní? Víme, jak to ovlivní daňové přeplatky

23. 9. 2024

Sdílet

Ilustrační obrázek

Nárok na daňový přeplatek vzniká i při krátkodobé nezaměstnanosti v délce od jednoho měsíce. Může za to sleva na poplatníka.

Jak píšou Finance.cz, v případě alespoň měsíční nezaměstnanosti nelze v daném měsíci uplatnit poměrnou část daňové slevy na poplatníka ve výši 2570 Kč. V daňovém přiznání nebo v ročním zúčtování daně, které provádí za zaměstnance zaměstnavatel za rok 2024, se přitom vždy uplatní roční sleva na poplatníka v plném nekráceném rozsahu 30 840 Kč. Z důvodu nezaměstnanosti tedy vznikne za rok 2024 nárok na daňový přeplatek.

Pobíral/a jste někdy podporu v nezaměstnanosti?

Praktický příklad výpočtu daňového přeplatku

Paní Kristýna pracovala pro zaměstnavatele XY v lednu až v červnu. Hrubou mzdu za tyto měsíce měla 210 000 Kč. Na zálohách na dani z příjmů odvedla ze zaměstnání 16 080 Kč. V červenci až srpnu byla paní Kristýna nezaměstnaná.

Od září do prosince bude pracovat pro zaměstnavatele AB, přičemž hrubá mzda za čtyři měsíce bude 152 000 Kč a na daňových zálohách zaplatí 12 520 Kč. Jak vysoký daňový přeplatek paní Kristýna za rok 2024 obdrží?

Výpočet daňového přeplatku
Položka Částka
Daňový základ 362 000 Kč
(210 000 + 152 000)
Daň z příjmů 54 300
(362 000 × 15 %)
Sleva na poplatníka 30 840 Kč
Daň z příjmů po slevě 23 460 Kč
Zaplacené daňové zálohy 28 600 Kč
(16 080 + 12 520)
Daňový přeplatek 5,140 Kč
(28 600 − 23 460)

Z důvodu krátkodobé nezaměstnanosti během roku obdrží daňový přeplatek i zaměstnanci čerpající měsíční daňové bonusy. V ročním zúčtování daně nebo v daňovém přiznání se totiž uplatní daňové zvýhodnění na děti za celých 12 kalendářních měsíců a sleva na poplatníka rovněž za celý kalendářní rok. Roční daňový bonus je tak vyšší, než činí obdržená částka daňových bonusů během roku 2024. (Finance.cz)

Podpora v nezaměstnanosti: Jaké jsou podmínky a na co si dát pozor? Přečtěte si také:

Podpora v nezaměstnanosti: Jaké jsou podmínky a na co si dát pozor?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).