Čechy místo sněhu více láká moře. Na takových dovolených nešetří

4. 1. 2024

Sdílet

Dovolená, moře, volno Autor: Depositphotos

Dovolené u moře v zimním období jsou pro Čechy v poslední době stále oblíbenější. Cestovní kanceláře si všímají také vyšší poptávky po kvalitě ubytování a služeb.

Jak píše Měšec.cz, zájem Čechů o zimní dovolené stále roste a podle údajů cestovních kanceláří tomu nebude jinak ani letos. Většina lidí plánuje pobyt v předstihu, a to při cestě za teplem i na hory, do tradičních i nových destinací. Dlouhodobě se přitom zvyšují požadavky na kvalitu ubytování a v exotice vede all inclusive stravování, které bylo dříve oblíbené spíše na letních dovolených. Rozhodující jsou nejen ceny, ale také přímé lety a celkový komfort.

Poptávka po dovolených během zimní sezóny je letos stejně jako v létě rekordní. Na Silvestra máme vyprodané kapacity přibližně z 80 %, jak u pobytových, tak poznávacích zájezdů, řekla pro Euro.cz tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková, a dodala, že meziročně se zájem o dovolené v exotice zvýšil o více než 90 procent.

S vyšším počtem zákazníků počítá také cestovní agentura Invia, která se na zájezdy do exotiky soustředí dlouhodobě. Letos by se podle obchodního ředitele společnosti Radka Šafaříka měl nárůst pohybovat o 15 až 20 procent s tím, že vrcholy zimní sezóny nastanou tradičně během svátků a prázdnin.

Za teplem Češi nejčastěji utíkají ve dnech, kdy mají školy volno nebo jsou státní svátky, a lidé tak ušetří na čerpání dnů dovolené. Jedna ze špiček proběhla během podzimních prázdnin, kdy prodeje v tomto termínu meziročně stouply o rekordních 45 %, popsal Šafařík.

Dále data společnosti Invia ukazují na markantní rozdíly v požadavcích na kvalitu ubytování. A to za posledních 10 let, ale i v meziročním srovnání.

Dvouhvězdičkové hotely tedy už zřejmě mají svoji éru za sebou a pokles se týká i tříhvězdičkové úrovně. Zatímco v roce 2013 ji preferovala zhruba polovina Čechů, nyní to je pouze pětina.

Naopak podíl čtyřhvězdičkových hotelů se za stejnou dobu téměř zdvojnásobil a zájem o pětihvězdičkové ubytování vzrostl z 10 na 24 procent. Platí to jak pro letní, tak právě pro zimní dovolené, jen na horách jsou zákazníci méně nároční. A jak potvrzuje Petr Šatný z DER Touristik, stejný trend se projevuje napříč celým trhem.

Z exotických destinací je zájem především o kvalitnější zájezdy – dominují 4– a 5hvězdičkové hotely s all inclusive v zemích, jako jsou Spojené arabské emiráty, Maledivy či Mauricius. Tento vývoj jsme očekávali, a tak jsme výrazně navýšili program do většiny zimních destinací v naší nabídce, vysvětluje Šatný. A zároveň zmiňuje, že v Emirátech, které jsou dlouhodobě považovány za nejdostupnější exotiku, otevírá cestovní kancelář i svůj první klubový hotel.

Ani cestující s nižším rozpočtem se nemusí vzdávat pohodlí, celodenní stravy a zábavných programů. Za celé zájezdy do exotiky totiž často zaplatí méně než za samostatnou letenku. A to zejména v případě, že si dovolenou objednají v dostatečném předstihu. Při nákupu navíc nemusí platit celou částku a možná je i případná změna termínu nebo destinace. First minute je podle Šafaříka v podstatě nový last minute a zaručuje výhodnou cenu a dostatečnou flexibilitu.

Nejoblíbenějším destinacím vévodí trojlístek zemí s přímým leteckým spojením z Prahy: Spojené arabské emiráty, Zanzibar a Dominikánská republika. Poté následují Maledivy, Thajsko, Mauricius nebo Kuba. Díky přímým letům se ale zvyšuje zájem i o takové země, jako je Keňa, Srí Lanka, Omán či Madagaskar, vyjmenovává Šafařík a poukazuje na výhodné ceny na příkladu zájezdu do thajského Phuketu. (Měšec.cz)

Letní sezóna byla podle cestovních kanceláří rekordní. Kam Češi nejvíce jezdili? Přečtěte si také:

Letní sezóna byla podle cestovních kanceláří rekordní. Kam Češi nejvíce jezdili?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).