Od začátku roku stoupla cena kakaa o 57 %. Nedochází však k poklesu poptávky po této komoditě a na tuto situaci musí tak reagovat výrobci oblíbených cukrovinek.
Jak píše Euro.cz, trh směrem vzhůru vyhnaly v posledních měsících obavy o dodávky kakaa ze západní Afriky, odkud pochází zhruba tři čtvrtiny světové produkce a kde se momentálně potýkají se suchem a nemocemi úrody. Je obvyklé, že při astronomicky vysokých cenách zemědělských komodit dojde k destrukci poptávky, ale u kakaa to tak není,
okomentoval pro CNCB komoditní analytik Rabobank Paul Joules.
Podle toho za neutichajícím zájmem dost pravděpodobně stojí fakt, že si spotřebitelé cukrovinky zatím zkrátka nechtějí odepřít. Roli pak hraje také skutečnost, že výrobci čokolády mají nasmlouvané kontrakty, které musejí plnit, a tak továrny pokračují ve stejné výrobě i po zdražení. Jinými slovy, vyšší ceny se na číslech mohou projevit až později.
Sám Joules určitou destrukci poptávky očekává až v druhé polovině roku. Podotkl přitom, že současný stav nabídky a poptávky je velmi napjatý.
Obavy týkající se zisku kvůli rostoucím cenám kakaa už zveřejnila třeba americká čokoládovna Hershey, což je jeden z největších výrobců na světě. A ani ostatní producenty nenechává nastalá situace klidnými, ba naopak. Platí ovšem, že každý se s ní vypořádává jinak, přičemž někteří se namísto zdražování uchýlili třeba ke zmenšování gramáže. Mezi takovými je například společnost Mars Inc, známá stejnojmennou sladkou tyčinkou, ale i tyčinkami Twix a čokoládovými bonbony M&M’s.
Aktivně se snažíme najít způsoby, jak absorbovat rostoucí náklady na suroviny a operace. Snížení velikosti našich produktů není rozhodnutí, které jsme brali na lehkou váhu,
uvedl mluvčí za značku Mars v e-mailu pro Bloomberg.
Podle některých společností je změna velikosti při zachování stejné ceny lepší volbou než zdražování. Důvod je prostý: vzhledem k tomu, že je čokoláda zbytné zboží, mohli by spotřebitelé vlivem příliš vysokých cen poměrně snadno snížit útratu. Nakonec jsou to právě náklady, které rozhodují o tom, zda člověk nakoupí,
podotkl senior viceprezident americké obchodní organizace National Confectioners Association Brian McKeon. (Euro.cz)