Českým e-shopům leží v žaludku online tržiště. Co jim konkrétně vadí?

12. 11. 2024

Sdílet

12.11.24 3*/muž, podnikatel, počítač, e-shop, online Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Poslední průzkum Comgate mezi stovkami obchodníků se zaměřil na online tržiště a ukázal, jaké jsou důsledky jejich nástupu na trh. 

Z odpovědí na otázku z průzkumu: „Vnímáte na trhu nějakou změnu způsobenou příchodem zahraničních tržišť?“ vyplynulo, že více než polovina respondentů (53,1 %) vnímá kvůli přílivu levnějších produktů v nabídce tržišť vyšší tlak na cenu zboží. 44,1 % respondentů v důsledku masivních kampaní ze strany marketplaces zaznamenalo zvýšení cen reklamy. 

Problémem, který vnímá více než třetina (34,8 %) respondentů průzkumu, jsou rovné podmínky pro všechny. Především u asijských marketplaces je možné se setkat s absencí lokalizovaného návodu k použití a pochybná může být i kvalita zboží a podmínky pro jeho vrácení či reklamaci. Jedná se však o poměrně aktuální témata, protože tři pětiny obchodníků (60,5 %) nedokážou tuto problematiku posoudit. 

Znázornění odpovědí na otázku o dodržování podmínek

Znázornění odpovědí na otázku o dodržování podmínek

Autor: Comgate, podle licence: Rights Managed

Chtějí e-shopy samy využívat marketplaces?

Z průzkumu dále vyplynulo, že tři čtvrtiny obchodníků, kteří se ho zúčastnili, tržiště pro prodej svého zboží nevyužívají a 62,1 % ze všech to ani nemá v úmyslu. U těch ostatních vítězí polské Allegro, které společně s Mall.cz drží první dvě místa mezi marketplaces, na nichž čeští a slovenští e-shopaři prodávají. 

Podle ředitele Comgate Jakuba Ouhrabky je u obchodníků, kteří tržiště k prodeji svého zboží nevyužívají, evidentní, že jsou citliví na nedodržování pravidel ze strany zahraničních marketplaces a na masivní marketing asijských subjektů. Proti jeho rozsahu nemají místní menší hráči šanci, podotýká. 

Máte zkušenost s čínským e-shopem Temu?

Vojtěch Lambert, zakladatel a výkonný ředitel agentury LCG New Media, k tomu dodává, že pokud dnes do vyhledávače vložíte klíčové slovo určitého produktu, tak vám ihned vyběhne nabídka z Allegro, TEMU apod. a českého hráče v té reklamní nabídce jen těžko hledáte. Je to kvůli biddingu v rámci vyhledávačů, ale i produktových kampaní. Takže majitelé českých e-shopů skutečně hovoří o tom, že se jim kvůli tomu náklady na marketing zvýšily o 22 až 30 procent meziročně, upřesnil v našem rozhovoru.

Vadí vám ukřičený Alzák? Stejně u něj nakoupíte. Důvod vysvětluje markeťák Přečtěte si také:

Vadí vám ukřičený Alzák? Stejně u něj nakoupíte. Důvod vysvětluje markeťák

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).