Poslední průzkum Comgate mezi stovkami obchodníků se zaměřil na online tržiště a ukázal, jaké jsou důsledky jejich nástupu na trh.
Z odpovědí na otázku z průzkumu: „Vnímáte na trhu nějakou změnu způsobenou příchodem zahraničních tržišť?“ vyplynulo, že více než polovina respondentů (53,1 %) vnímá kvůli přílivu levnějších produktů v nabídce tržišť vyšší tlak na cenu zboží. 44,1 % respondentů v důsledku masivních kampaní ze strany marketplaces zaznamenalo zvýšení cen reklamy.
Problémem, který vnímá více než třetina (34,8 %) respondentů průzkumu, jsou rovné podmínky pro všechny. Především u asijských marketplaces je možné se setkat s absencí lokalizovaného návodu k použití a pochybná může být i kvalita zboží a podmínky pro jeho vrácení či reklamaci. Jedná se však o poměrně aktuální témata, protože tři pětiny obchodníků (60,5 %) nedokážou tuto problematiku posoudit.
Chtějí e-shopy samy využívat marketplaces?
Z průzkumu dále vyplynulo, že tři čtvrtiny obchodníků, kteří se ho zúčastnili, tržiště pro prodej svého zboží nevyužívají a 62,1 % ze všech to ani nemá v úmyslu. U těch ostatních vítězí polské Allegro, které společně s Mall.cz drží první dvě místa mezi marketplaces, na nichž čeští a slovenští e-shopaři prodávají.
Podle ředitele Comgate Jakuba Ouhrabky je u obchodníků, kteří tržiště k prodeji svého zboží nevyužívají, evidentní, že jsou citliví na nedodržování pravidel ze strany zahraničních marketplaces a na masivní marketing asijských subjektů. Proti jeho rozsahu nemají místní menší hráči šanci,
podotýká.
Máte zkušenost s čínským e-shopem Temu?
Vojtěch Lambert, zakladatel a výkonný ředitel agentury LCG New Media, k tomu dodává, že pokud dnes do vyhledávače vložíte klíčové slovo určitého produktu, tak vám ihned vyběhne nabídka z Allegro, TEMU apod. a českého hráče v té reklamní nabídce jen těžko hledáte. Je to kvůli biddingu v rámci vyhledávačů, ale i produktových kampaní. Takže majitelé českých e-shopů skutečně hovoří o tom, že se jim kvůli tomu náklady na marketing zvýšily o 22 až 30 procent meziročně,
upřesnil v našem rozhovoru.