V poslední době se hovoří například o placení za používání sociální sítě X a nyní podobné kroky v podobě předplatného zvažuje i společnost Meta, pod kterou spadá Facebook a Instagram.
Jejich nabídka zní tak, že uživatel buď povolí společnosti používat data o jeho chování online k cílení reklamy a bude mít aplikaci zadarmo, nebo data používat nebudeme, ale za Facebook a Instagram bude platit předplatné. Jak píše Lupa.cz, tak takovou nabídku zvažuje pro evropské uživatele společnost Meta. Informoval o tom americký deník Wall Street Journal (WSJ).
Instagram v mobilu bez cílených reklam by podle listu měl stát asi 13 eur měsíčně (v přepočtu cca 320 Kč). Pokud by uživatel chtěl používat Facebook nebo Instagram bez reklam na desktopu, přišlo by ho to na 10 eur měsíčně (v přepočtu asi 245 Kč). Za každou další službu by přidal dalších 6 eur (cca 150 Kč) za měsíc. Balíček desktopového Facebooku a Instagramu by tak stál v přepočtu asi 400 Kč měsíčně.
Jde o reakci společnosti Meta na verdikt Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB), potvrzený později Soudním dvorem EU (C 252/21). Podle něj Meta na Facebooku a Instagramu porušila nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR), když od uživatelů nezískala dostatečný souhlas s využíváním jejich osobních dat. (Lupa.cz)