Spotřebitel může zakoupit zboží nebo službu tzv. na dálku. Znamená to, že nakupoval buď prostřednictvím e-shopu na internetu, nebo také prostřednictvím telefonu.
Jak upozorňuje Česká obchodní inspekce, při nákupu tzv. na dálku vzniká spotřebiteli automaticky právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu.
Pojednává o tom § 1829 občanského zákoníku:
Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů. Lhůta podle věty první běží ode dne uzavření smlouvy a jde-li o
a) kupní smlouvu, ode dne převzetí zboží,
b) smlouvu, jejímž předmětem je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, ode dne převzetí poslední dodávky zboží, nebo
c) smlouvu, jejímž předmětem je pravidelná opakovaná dodávka zboží, ode dne převzetí první dodávky zboží.
Nebyl-li spotřebitel poučen o právu odstoupit od smlouvy, může spotřebitel od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení podle odstavce 1. Jestliže však byl spotřebitel poučen o právu odstoupit od smlouvy v této lhůtě, běží čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení ode dne, kdy spotřebitel poučení obdržel.
Česká obchodní inspekce nabízí vzory pro odstoupení od smlouvy:
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu zboží přes internet
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu služby přes internet
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu digitálního obsahu přes internet
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu zboží přes po telefonu
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu služby přes po telefonu
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu zboží mimo obchodní prostory (předváděcí akce)
- Vzor pro odstoupení od smlouvy u nákupu služby mimo obchodní prostory (předváděcí akce)
Telemarketing je od července omezen
Od 1. července 2022 platí zákaz marketingové reklamy nebo jiných obdobných nabídek prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací účastníkům z veřejných seznamů účastníků.