Chybí evidenční list důchodového pojištění? Bude problém při nároku na důchod. Zjistěte, zda ho šéf posílá

5. 5. 2022

Sdílet

5.5.22 3x/ dotaz, pochybnost, neznalost, otázka Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Evidenční list důchodového pojištění je základním dokladem, kterým je prokázána doba důchodového pojištění, která plyne ze zaměstnání. Pokud ale chybí, může to mít negativní vliv při uplatnění nároku na důchod. Co s tím? 

Každý zaměstnavatel má povinnost dobu důchodového pojištění svého zaměstnance vykazovat na evidenčním listu důchodového pojištění, a to za jednotlivý kalendářní rok. Zaměstnavatel je také povinen tento evidenční list odevzdat do evidence České správa sociálního zabezpečení po účetní uzávěrce (nejpozději do 30. května).  Zároveň musí zaměstnavatel tento tiskopis předat zaměstnanci. 

Zaměstnavatel zaměstnanci tiskopis nepředal 

Pokud zaměstnanec od zaměstnavatele evidenční list neobdrží, měl by ho požádat, aby tuto svou zákonnou povinnost splnil. Pokud zaměstnavatel nekomunikuje nebo mezitím např. zanikl, lze opět doporučit, aby se zaměstnanec obrátil na OSSZ. Ta zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) k dodatečnému doložení evidenčního listu vyzve. OSSZ jsou oprávněny plnění povinností zaměstnavatelů v sociálním zabezpečení kontrolovat a vymáhat. 

Zaměstnavatel tiskopis nepředal ČSSZ

Zaměstnanec se o tom, zda jeho zaměstnavatel evidenční list sociálce poslal, může přesvědčit. Úřad dokonce zaměstnancům občasnou kontrolu doporučuje. Zda váš evidenční list do ČSSZ skutečně dorazil, zjistíte snadno prostřednictvím ePortálu ČSSZ. Využít můžete službu Náhled na evidenční listy důchodového pojištění od roku 2004, popisuje cestu ČSSZ. V případě, že zaměstnanec při kontrole zjistí jakékoliv pochybnosti, měl by se obrátit na příslušnou OSSZ.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).