Čínské online tržiště Temu, které od loňska působí také v České republice, je trnem v oku nejen tuzemských e-shopů, ale i spotřebitelské organizace dTest. Ta na ni nyní podává stížnost. A není sama.
Proti Temu se ozývají také další členové skupiny spotřebitelských organizací pod záštitou Evropské spotřebitelské organizace (BEUC). Temu podle nich ve velkém porušuje právo na ochranu spotřebitele.
Temu a celá řada pochybení
Temu má v EU měsíčně více než 75 milionů uživatelů. Těm často neposkytuje zásadní informace týkající se prodeje, ať už jde o prodávající či samotné výrobky. Neposkytuje také dostatečné informace o svých doporučovacích systémech a o tom, která kritéria a jakým způsobem vedou k navrhování určitých výrobků.
Máte zkušenost s čínským e-shopem Temu?
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, na online tržišti se vyskytují také manipulativní praktiky. Ty jsou známé jako dark patterns, které se snaží spotřebitele přimět utratit více, než měli původně v úmyslu. Dalším problémem je, že Temu nezajišťuje dostatečnou sledovatelnost prodávajících, proto spotřebitelé často neví, u koho nakupují, případně na něj nemají jiný kontakt než adresu sídla v Číně.
Server dTest podal v rámci ČR stížnost Českému telekomunikačnímu úřadu. Ten by měl po posouzení stížnost postoupit koordinátorovi digitálních služeb v Irsku, kde má Temu místo usazení. Podnět ke kontrole dala už na konci března tohoto roku Asociace pro elektronickou komerci, a to k České obchodní inspekci.