Často se na poli byznysu objevuje pojem diskriminace. Ta je zákonem doslova zakázána a při případném zjištění, že se tak dělo, může být pokutována.
Zákon (§ 6 zákona o ochraně spotřebitele) doslova říká, že se zakazuje odlišně zacházet se spotřebiteli ve srovnatelných situacích na základě rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, víry, náboženského vyznání a světového názoru atp.
Diskriminace v autopůjčovně
Poslední kontrola ze strany České obchodní inspekce objevila hned dva případy, které nesou známky diskriminace a za které padaly pokuty.
V jednom případě bylo zjištěno stanovení rozdílných podmínek pro zákazníky autopůjčovny. Při registraci zákazníka cizince bylo požadováno složení kauce, zatímco občan České republiky takovou povinnost neměl.
Ve druhém případě bylo zjištěno, že osoba se zdravotním postižením, která chce využít služeb dopravce v doprovodu jiné osoby či v doprovodu asistenčního psa, musí provést rezervaci jízdenky 36 hodin před odjezdem, zatímco ostatní cestující takovou povinnost nemají.
Za diskriminační jednání byly uděleny 2 pokuty ve výši 55 000 Kč. Obě pokuty se vztahují ke kontrolám zahájeným v roce 2021,
uzavírá Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.