Prodejci, kteří se zapojili do slevové Black Friday akce, budou o něco více pod drobnohledem České obchodní inspekce. Ta své kontroly zacílí na možné čachry se slevami.
Česká obchodní inspekce se bude v těchto dnech intenzivně věnovat kontrolám jak klasických, tak internetových obchodů. Novela zákona o ochraně spotřebitele přinesla jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Spotřebitelé tak získají informace o tom, jaká byla nejnižší prodejní cena výrobku, ze které byla sleva poskytnuta, a výši této slevy,
uvádí ředitel České obchodní inspekce Jan Štěpánek.
Prodejce, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů.
V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodejce uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Tato povinnost se nevztahuje na výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin.
Doporučení pro zákazníky:
- Porovnávat ceny napříč trhem - sleva v jednom obchodě nemusí ještě znamenat nejvýhodnější cenu na trhu, mohou existovat jiné obchody, které stejný výrobek nabízejí za shodnou cenou běžně, a ve slevě ještě levněji. Je nutné rozlišovat ověřené a neověřené spotřebitelské recenze;
- Zajímat se o předchozí prodejní cenu – podle platné právní úpravy musí sleva vycházet z nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v posledních 30 dnech před slevou, případně po kratší dobu, nebyl-li v prodeji alespoň 30 dnů, nebo ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván 30 dnů před poskytnutím první slevy, pokud dochází ke zvyšování slevy postupně;
- Zajímat se o podmínky slevy – ne každá sleva je bez dalšího dostupná každému spotřebiteli.
Některé slevy mohu být podmíněny například členstvím v klubu, přihlášením se do mobilní aplikace, objednáním zboží prostřednictvím internetu, dobou zadání objednávky atp.,
upozorňuje Jan Štěpánek.
E-shopy, na které pozor
Česká obchodní inspekce nabízí seznam rizikových e-shopů. Upozorňuje však, že se v žádném případě nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů. Česká obchodní inspekce uvádí informace o internetových stránkách, které považuje za rizikové především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv.