Hlavní navigace

ČTÚ zasahuje proti podvodným telefonním hovorům. Co se změní?

12. 6. 2024

Sdílet

12. 6. 24 / 1x / podvodník, volání, spoofing Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Český telekomunikační úřad vydal nový předpis, který stanoví konkrétní podmínky pro mezinárodní propojení příchozích volání. Podvodník, který se schovává za falešné telefonní číslo, už by se vám neměl vůbec dovolat.

Jak píše Měšec.cz, stát chystá ochranu lidí před podvodníky, kteří se vám snaží po telefonu vykrást bankovní účty pomocí falešného telefonního čísla. Nejčastěji se tak děje ve chvíli, kdy se vám na displeji telefonu objeví číslo banky nebo například policie. V domnění, že volá váš bankéř, hovor přijmete a snadno tak můžete naletět hlasu v telefonu, který vám oznamuje, že máte napadený účet.

Aby vás podvodník ujistil, že mu jde jen o vaši ochranu, sdělí vám, že bude volat ještě policista, který vše potvrdí. A skutečně, za chvíli máte druhý hovor z telefonního čísla, které patří policii, přičemž vás „policista“ ujišťuje, že je vše pod jeho kontrolou a záchranné akci můžete věřit, stačí peníze převést na jiný, chráněný účet. Pokud uvěříte, své peníze už nejspíš nikdy neuvidíte.

Podvržení telefonního čísla se ve světe podvodů nazývá „spoofing“ a je jednou z posledních vychytávek, kterou kyberšmejdi používají, aby vás co nejvěrohodněji obelstili. Podvodníci volají v drtivé většině ze zahraničí, kde mají svá call centra.

Těmto praktikám, jako je podvrhování telefonních čísel, však má od června 2024 pomoct zamezit, alespoň zčásti, Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který vydal změnu všeobecného oprávnění č. VO-S/2, které stanoví konkrétní podmínky pro mezinárodní propojení příchozích volání.

V této směrnici zavádí dvě nové podmínky pro propojení veřejných komunikačních sítí.

První podmínka, která začne platit až od 1. července 2024, zajistí, že na bodech určených pro propojení volání ze zahraničí do České republiky bude prováděna analýza toho, jak je označen volající účastník v signalizační zprávě volání přicházejícího ze zahraničí. Analýza bude vyhodnocovat, zda účastník není označen určitým typem tzv. českého čísla (s předvolbou +420), a v případě, že ano, nedojde ke spojení volání. Podmínka se aktuálně nevztahuje na mobilní čísla, která se mohou nacházet v roamingu a volání ze zahraničí označená takovým číslem mohou být zcela legitimní.

Druhá podmínka platící od 1. června 2024 souvisí s vkládáním informace o volajícím účastníkovi do signalizační zprávy a cílí primárně na volání, která jsou originována v České republice. Doplnění zakotvuje pravidla pro to, jakou informaci (telefonní číslo) může operátor vkládat do signalizační zprávy pro označení volajícího účastníka. Splnění podmínky by mělo zajistit, aby toto označení vždy obsahovalo reálné telefonní číslo provázané s konkrétním účastníkem či službou elektronických komunikací a bylo zpětně dovolatelné. Zamezí se tak situacím, kdy je zde uveden nesmyslný údaj.

Praktiky kyberšmejdů spočívají v tom, že dokážou nasimulovat číslo volajícího jako české, i když hovor přichází ze zahraničí. ČTÚ tedy stanovil podmínku ochranných opatření pro propojení elektronických komunikačních sítí, aby se dalo filtrovat a následně zablokovat volání, které se ukáže jako nebezpečné.

Setkali jste se už s podobnými podvodníky?

Co mají nová pravidla zařídit

  • Pro označení volajícího účastníka nesmí být použito číslo (sada po sobě jdoucích číslic či jiných znaků), které není telefonním číslem.
  • Pro označení volajícího účastníka smí být použito telefonní číslo, které je využíváno na základě platného oprávnění a je svázáno s konkrétní poskytovanou hlasovou komunikační službou a konkrétním účastníkem. Tato podmínka nezamezuje vkládání telefonního čísla tzv. anonymních předplacených SIM karet (tj. bez registrace u operátora) do signalizační zprávy, pokud je volání originováno přímo z této předplacené SIM karty.
  • Tato opatření mají zamezit také situacím, kdy by zpětná volání v reakci na zmeškaný hovor vyústila v neočekávaně vysoké vyúčtování na straně volajícího, umožnila nevyžádaná telemarketingová volání nebo případně vyústila v zahlcení linek poskytujících služby prostřednictvím zkrácených telefonních čísel, včetně zahlcení tísňových linek.

Podobný firewall, který má zabránit podvodníkům, aby vás vůbec mohli kontaktovat, má telefonní operátor T-Mobile. Ten dokáže omezit zneužití předem definovaných telefonních čísel pomocí filtrování hovorů speciálním telefonním firewallem, pracujícím se seznamy povolených a blokovaných číselných řad.

Bezpečnostní řešení Firewall 2.1 pracuje s identifikací původu hovoru, tedy s tím, zda se telefonní číslo nachází v domácí síti, nebo v zahraničí. Podvržené hovory pak v případě aktivního přihlášení čísla do domácí sítě na území České republiky tento firewall blokuje – zjednodušeně brání zneužití čísel T-Mobile při volání do sítě T-Mobile, uvádí společnost na svých webových stránkách. Operátor na území České republiky denně detekuje a zablokuje přes 4000 podezřelých aktivit, které cílí na citlivá a osobní data zákazníků. (Měšec.cz)

Volal vám někdo vydávající se za banku? Na tyto hovory si posvítí ČTÚ Přečtěte si také:

Volal vám někdo vydávající se za banku? Na tyto hovory si posvítí ČTÚ

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).