Ne vždy se nákup na internetu obejde bez problémů. Někteří se například nedočkali objednaných dárků, které měly být určeny pod stromeček.
V lepším případě dárek dorazí později, případně se zákazník dočká vrácení peněz. Bohužel, stává se úplný opak. Prodejce peníze nevrací nebo přestane zcela nekomunikovat. Existuje však způsob, jak částku získat zpět.
Evropské spotřebitelské centrum Česko připomíná, že po platbě kartou přes internet může pomoci banka díky nástroji zvanému chargeback. V případě platby přes online platební systémy pomohou jejich provozovatelé. Pokud je však zboží uhrazeno převodem mezi bankovními účty, pomoc očekávat nelze.
Chargeback
Chargebacku je nástroj karetních asociací, pomocí kterého může banka spotřebitele obrazně řečeno stáhout peníze zpět z banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že vše proběhlo v pořádku.
Provádět tzv. chargeback není dáno zákonem, většinou jde o dobrou vůli samotných bank. Může se jednat dokonce i o nákupy v rámci Evropské unie, ale i v USA, Číně a podobně.
Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, banky ho však často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem.
Podobně pomáhá zákaznická podpora systémů elektronických peněženek. „Spotřebitelé by měli mít připravené podklady, včetně objednávky, faktury a případné písemné komunikace s prodejcem,
říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.
Platba uhrazená bankovním převodem
Většinou není možné získat peníze zpět, pokud je zboží uhrazeno bankovním převodem. To je možné pouze se souhlasem druhé strany, což nelze očekávat v případě čirých podvodů, kdy například ani není známo jméno nebo název prodejce nebo u mnohých internetových prodejců ze zemí mimo EU. Pokud lidé sázeli na dobírku a zaplatili za zboží kartou přímo u doručujícího kurýra, ale nebyli s výrobkem spokojeni a prodejce jim nechce peníze vrátit, pak chargeback použít nelze,
uvádí Ondřej Tichota.
Jestliže má spotřebitel přeshraniční spor s obchodníkem z jiné země EU, Norska nebo Islandu, může využít bezplatné pomoci sítě evropských spotřebitelských center (ECC-Net).