Dodavatel zákazníkovi zlevnil energie. Může od něj přesto odejít?

28. 8. 2023

Sdílet

28.8.23 /4x/ muž, přemýšlivý, dotaz, otázka, zmatený Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

V současné době dodavatelé energií rozesílají nové ceníky a někteří z nich snižují ceny. Letos totiž končí platnost cenového stropu a také obecně klesají ceny energií. V této souvislosti zákazníci řeší, jaké si sjednat fixace a také, zda změna cen, i když v podobě jejich snížení, může být důvodem k přechodu k jinému dodavateli nabízejícímu například ještě lepší ceny. 

Jak píše Měšec.cz, obecně platí, že máte právo změnit dodavatele v okamžiku, kdy dodavatel jednostranně změní podmínky, z nichž jednou je cena. To však neplatí pro případ, kdy se cena snižuje. 

Neregulovaná část ceny energie se může měnit na základě smluvních vztahů mezi dodavatelem a spotřebitelem. Pokud dodavatel cenu zvyšuje, musí to spotřebiteli oznámit. Spotřebitel však nemusí se změnou souhlasit. Jednostranné zvýšení ceny dává spotřebiteli právo smlouvu s dodavatelem bez sankce ukončit, informuje Energetický regulační úřad (ERÚ). 

V případě snížení ceny komodity se totiž nejedná o změnu, se kterou je spojeno právo zákazníka smlouvu vypovědět ve smyslu § 11a odst. 4 energetického zákona. Dle našeho názoru totiž smyslem a účelem uvedeného znění energetického zákona je ochrana zákazníka v postavení spotřebitele. V případě snížení ceny se však nejedná o jednostrannou změnu, která zákazníkovi přitíží, právě naopak, upozorňuje mluvčí PRE Karel Hanzelka

Snížení ceny je tedy situace, která se na možnost odstoupení od smlouvy nevztahuje a vy musíte dodržet původně sjednanou dobu fixace. (Měšec.cz)

Vláda schválila zastropování cen energií. Jak se to týká podnikatelů? Přečtěte si také:

Vláda schválila zastropování cen energií. Jak se to týká podnikatelů?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).