Drahé tankování? Zjistěte, jak je to se zdaněním benzínu v ostatních zemích

10. 6. 2024

Sdílet

10. 6. 24/3krát/muž, šok, benzín, nafta, peníze Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Na výslednou cenu benzínu má vliv spotřební daň a daň z přidané hodnoty. V České republice tyto nepřímé daně u benzínu tvoří přes polovinu prodejní ceny. Jaké je však zdanění v ostatních zemích OECD? 

Jak píšou Finance.cz, benzín patří mezi komodity, na které je uvalena nejenom daň z přidané hodnoty, ale i spotřební daň. Podle § 48 zákona o spotřebních daních činí v roce 2024 spotřební daň u benzínu 12 840 Kč za 1000 litrů. Z každého načepovaného litru na benzínce tak činí spotřební daň 12,84 Kč, navíc je nutné připočítat i daň z přidané hodnoty, přičemž benzín podléhá základní 21% sazbě DPH

Výpočet celkového zdanění u litru benzínu v Česku v roce 2024

Položka Částka
Cena za litr benzínu 39,10 Kč
Spotřební daň za litr benzínu 12,84 Kč
Daň z přidané hodnoty za litr benzínu 6,79 Kč
(39,10 Kč : 121 × 21)
Nepřímé daně celkem 19,63 Kč
(12,84 Kč + 6,79 Kč)
Zdanění z prodejní ceny (v %) 50,20%
(19,63 Kč : 39,10 Kč)

U benzínu prodávaného za 39,10 Kč za litr činí nepřímé daně (spotřební daň + DPH) 50,2 % z prodejní ceny. Vzhledem k tomu, že spotřební daň je stejně vysoká bez ohledu na prodejní cenu litru benzínu, platí, že čím nižší je prodejní cena, tím je celkové zdanění vyšší. Např. u prodejní ceny 38 Kč za litr benzínu činí celkové zdanění 51,2 %. 

Všímáte si výkyvů cen potravin a pohonných hmot?

Obecně můžeme říci, že celkové daňové zatížení z členských zemí OECD je nejvyšší v členských zemích, které jsou současně členy Evropské unie, přístup ke spotřebním daním není výjimkou. Celkové zdanění benzínu je tedy vyšší v evropských zemích než v mimoevropských zemích. 

  • Nejvyšší zdanění benzínu z členských zemí OECD je v Irsku (62,3 %), v Izraeli (60,2 %), v Řecku (56,3), v Itálii (55,3 %), ve Finsku (55,1 %), ve Velké Británii (55,0 %), ve Francii (54,8 %), v Německu (54,4 %), v Nizozemí (54,3 %), v Portugalsku (54,0 %), v Norsku (53,7 %), ve Švédsku (53,1 %), na Islandu (52,0 %), v Dánsku (51,0 %), v Belgii (50,8 %) a v Česku (50,2 %). 
  •  Vyšší zdanění benzínu než 40 % prodejní ceny je ještě v Estonsku (49,8 %), v Lotyšsku (49,6 %), na Slovensku (49,1 %), ve Slovinsku (49,0 %), v Rakousku (48,2 %), v Lucembursku (47,8 %), ve Švýcarsku (47,5 %), v Litvě (47,1 %), ve Španělsku (46,4 %), v Maďarsku (45,4 %), v Japonsku (42,1 %) a v Koreji (40,9 %). 
  • V ostatních členských zemích OECD (v Polsku, v Chile, v Kostarice, v Kanadě, v Turecku a v USA) nedosahuje zdanění u litru benzínu ani zmíněných 40 %. 

Za posledních deset let kleslo souhrnné zdanění u litru benzínu v naprosté většině členských zemích OECD. Důvodem je právě fixní nastavení spotřební daně a růst ceny pohonných hmot v čase. V Česku např. v minulosti dosahovalo celkové zdanění u litru benzínu přes 60 %, protože prodejní cena za litr benzínu byla nižší než 30 Kč za litr. (Finance.cz)

Ceny pohonných hmot v roce 2024? Odborníci radí připravit se na zdražování Přečtěte si také:

Ceny pohonných hmot v roce 2024? Odborníci radí připravit se na zdražování

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).