Důvěra v ekonomiku dále klesá, chybí součástky a straší i inflace

24. 9. 2021

Sdílet

24.7.24 /4x/ Graf, pokles, krach, snížení, propad, bankrot Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.

Důvěra v tuzemskou ekonomiku opět klesla, a to jak u podnikatelů, tak u spotřebitelů. Průmyslu chybí důležité komponenty a spotřebitele zase straší vysoká inflace. Ve  srovnání se zářím loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů nicméně na vyšší úrovni. Vyplývá to z aktuálního konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Důvěra se odvíjí od odvětví

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu) se meziměsíčně potřetí v řadě snížil, tentokrát o 2,4 bodu na hodnotu 96,2. Poklesly přitom obě jeho složky, tedy jak indikátor důvěry podnikatelů (snížil se o 1,8 bodu na 95,3), tak indikátor důvěry spotřebitelů (propadl se o 5,3 bodu na hodnotu 100,7). Ve  srovnání se zářím loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni.

Aktuální vývoj podnikatelské důvěry nadále negativně ovlivňují nedostatek klíčových komponentů v průmyslu a nedostatek a rychle rostoucí ceny materiálů ve stavebnictví. Situace v autoprůmyslu je natolik závažná, že nutí podniky výrazně utlumovat nebo rovnou pozastavovat výrobní činnost. Problémy ve stavebnictví navíc umocňuje dlouhotrvající nedostatek zaměstnanců, uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Zatímco v průmyslu a stavebnictví se důvěra meziměsíčně propadla, v obchodu a ve službách se naopak zvýšila. Ve službách se nicméně snížil podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky po službách v období příštích tří měsíců.

Důvěru spotřebitelů sráží inflace

Pokles důvěry spotřebitelů se projevil i ve vyšším podílu respondentů, kteří očekávají pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace. Současně se snížil podíl respondentů očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. Spotřebitelská důvěra se v září dostala na své pětiměsíční minimum. Spotřebitelé se výrazně obávají zvyšování cen, což vnímají jako jeden z významných faktorů, které mohou v budoucnu ohrozit jejich finanční situaci, uzavřela Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).