Nákup na internetu je stále spojen s možnými riziky. V době, kdy se může nechat online zákazník tupě zlákat mega slevami, je obezřetnost ještě více namístě.
Evropské spotřebitelské centrum apeluje na zákazníky, kteří se chystají pořizovat zboží online, aby byli při svých nákupech opatrní. S akcí Black Friday čelí mnohem více sílícímu tlaku reklamy online prodejců, kteří se je snaží přimět k nákupům zlevněných věcí, které mnohdy ani nepotřebují.
Falešný tlak mohou vytvářet informace o omezené dostupnosti zboží a uváděné procento slevy. Přitom cena po slevě v jednom e-shopu může být ve výsledku klidně vyšší cena než v jiném bez slevy. Proto je dobré se – i když nám e-shop oznamuje, kolik zbývá kusů – vždy na chvíli zastavit a porovnat ceny z jiných obchodů,
říká Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko, které se zabývá právy spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu EU.
Než nakoupíte, e-shop prověřte
Před nákupem na neznámém e-shopu je žádoucí si jej prověřit. Doporučuje se například zjistit datum založení daného e-shopu. Pokud je starý jen pár měsíců, je třeba se mít na pozoru. Další poučky zní: podívat se krátce do obchodních podmínek a také do recenzí předchozích zákazníků daného prodejce. Vedle hodnocení počtem hvězdiček je dobré si několik recenzí také přečíst.
Stále se na nás obrací spotřebitelé s tím, že e-shop byl v češtině a zboží přišlo ze skladu v Česku, ale že až následně zjistili, že zboží musí zaslat například do Slovinska, Rumunska nebo Číny. S náklady na zásilku do zahraničí nepočítali a také mají náhlou obavu, aby odstoupení nebo reklamace dopadlo dobře. Porozhlédnout se před nákupem v e-shopu přitom zabere chvilku,
uzavírá Ondřej Tichota.