České e-commerce se daří. Udržuje si pozitivní trend růstu. Třetí čtvrtletí tohoto roku skončilo s celkovým nárůstem tržeb o pět procent. Průměrná hodnota objednávky však klesá. Mírně se snížila na průměrných 1389 korun. Vyplývá to z dat společnosti Heureka Group.
Tržby podpořily slevové akce, ale i rozmary počasí
I když letní měsíce byly slabší, září přineslo oživení trhu. Bylo to díky podzimním slevovým akcím. Do prodejů letos zasáhly i rozmary počasí.
E-commerce sektor však mohl dosáhnout lepšího výsledku, pokud by nedošlo ke zpomalení zájmu zákazníků o online nákupy v hlavních prodejních kategoriích, jako je třeba spotřební elektronika. Některé kategorie naopak zaznamenaly růst díky specifickým okolnostem a událostem, jako jsou vládní dotační programy nebo klimatické podmínky,
říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Rozmary počasí zvýšily poptávku po specifických produktech
Velké výkyvy v počasí ovlivňovaly i zájem zákazníků. V létě se díky extrémním teplotám zvýšila poptávka po mobilních klimatizacích (o 38 %) a domácích ventilátorech (o 32 %). Následně přemnožený hmyz vedl k růstu zájmu o lapače a odpuzovače o 44 %.
Září bohužel přineslo také povodně, během kterých se zvýšila poptávka po záložních zdrojích energie. Například elektrocentrály zaznamenaly nárůst o 90 %. S povodněmi souvisí i růst vyhledávání odvlhčovačů vzduchu, které poskočily o 62 %.
Lidé mají strach, že zdraží káva. Poptávka roste
Skokanem roku z pohledu poptávky je zrnková káva. Po ní se na internetu zvýšila poptávka o 70 %. Souvisí to s obavami zákazníků z budoucího zdražení, které bude způsobené letošní neúrodou. Zájem o automatické kávovary naopak klesá (-16 %).