E-shopy budou muset změnit tlačítka pro dokončení objednávky

16. 8. 2021

Sdílet

17.10.22 /3x / Mobil, nákup, e-shop, smartphone Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Přestože se do konce volebního období nestihne přijmout příslušná novela občanského zákoníku, e-shopy budou muset dříve nebo později změnit tlačítka pro dokončení objednávky. Česká republika totiž chybně implementovala evropskou směrnici.

Tlačítko pro dokončení objednávky se změní

Už od září loňského roku čeká ve Sněmovně na své první čtení novela občanského zákoníku, která mimo jiné opravuje chybnou implementaci evropské směrnice. Zmíněná oprava se týká tlačítka pro dokončení objednávky u e-shopů. Novela počítá s tím, že nově bude platit: Je-li objednávka činěna použitím tlačítka nebo obdobného ovládacího prvku, musejí být označeny snadno čitelným nápisem „Objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací. Nesplní-li podnikatel tuto povinnost, je smlouva neplatná, ledaže se jí spotřebitel dovolá.

Přestože se novela do konce volebního období zřejmě nestihne schválit, vzhledem k původní chybné implementaci bude dříve nebo později opět předložena. E-shopy se tak na změny mohou připravit už nyní a ušetřit si do budoucna starosti. Není jasné, jestli vůbec k nějaké změně do podzimních voleb dojde. Nicméně i tak se mohou obchodníci na změny připravovat, jelikož se v zásadě jedná právě jen o nápravu chyb implementace směrnice do občanského zákoníku, doplnil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Jaká jsou vhodná řešení?

Jak dále upozornil APEK, GŘ pro spravedlnost EK vydalo pokyny, jak správně nová pravidla uplatnit. APEK tedy doporučuje e-shopům následující řešení:

  • Použít přímo na tlačítku některý z navrhovaných textů: „Kupte nyní“ „Zaplaťte nyní“, „Potvrďte nákup“
  • Akceptovatelnou variantou by podle dostupných stanovisek mohlo být umístění vhodného textu nejen přímo na tlačítko, ale také hned vedle nebo pod tlačítkem. Zároveň ale APEK rozhodně nedoporučuje, aby byl tento text součástí jakéhokoli dalšího (například souhlasu s obchodními podmínkami apod.).

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).