E-shopy často nabízí prodlouženou záruku. Vyplatí se?

Sdílet

4.12.24 2*/muž, podnikatel, pochybnost, telefon, mobil Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Mnoho prodejců především u elektroniky a dražšího zboží nabízí prodlouženou záruku. U zpoplatněné služby se zpravidla jedná o pojistný produkt. 

Jak připomíná Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, spotřebitel má ze zákona právo vytknout obchodníkovi vadu, která se na zboží projeví v době dvou let od jeho převzetí. Při reklamaci vadného zboží pak můžete požadovat opravu, výměnu za nový kus a podle okolností případně přiměřenou slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy. Tato práva jsou jasně upravena zákonem a nemohou být spotřebiteli odepřena, upozorňuje. 

Prodloužená záruka bývá nejčastěji prodejci nabízena ve formě nadstandardní placené služby. Její podmínky určuje poskytovatel. Tím bývá prodejce nebo třetí strana, nejčastěji pojišťovna. Služba může pokrýt náklady na opravu nebo výměnu zboží po uplynutí zákonné doby odpovědnosti za vady, a to podle podmínek sjednaných ve smlouvě. 

Tato smlouva má charakter adhezní smlouvy. To znamená, že podmínky jsou předem stanovené poskytovatelem a spotřebitel nemá možnost je ovlivnit. Jak vysvětluje dTest, typicky se jedná o produkt, který umožňuje bezplatné odstranění vady podobně jako při běžné reklamaci, nebo produkt, který kryje i případné mechanické poškození věci (například rozbité sklo displeje telefonu), nebo dokonce její ztrátu či odcizení. 

Připlácíte si při nákupu v e-shopu pojištění proti rozbití nebo krádeži výrobku?

Konkrétní rozsah krytí je dán pojistnými podmínkami a pro spotřebitele je tak žádoucí si je pečlivě prostudovat. Podle Eduardy Hekšové by se měli zaměřit například na spoluúčast a její výši nebo rozmanité výluky. V případě vyplacení pojistného plnění pak může spotřebitele zaskočit také hledisko tzv. časové ceny. Ta se uplatní například při odcizení věci. V takovém případě není spotřebiteli vyplacena celá pořizovací cena, nýbrž částka je ponížená o to, oč se snížila hodnota věci vlivem stáří a opotřebení, dodává závěrem.

E-shopy nabízejí pojištění proti rozbití nebo krádeži. Má to smysl? Přečtěte si také:

E-shopy nabízejí pojištění proti rozbití nebo krádeži. Má to smysl?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).