V roce 2022 došlo k prvnímu meziročnímu propadu tržeb v e-commerce. E-shopy nicméně čekají návrat k růstu už letos v druhém pololetí.
Sice historický pokles, zároveň však návrat k normálu
V loňském roce potkal e-shopy první meziroční pokles obratů v historii, kdy se musely vyrovnat s 12% propadem. Důvodů pro to bylo několik. V první řadě předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. A tak obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo 8 % oproti roku 2019,
komentoval Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Jak navíc ukázal výzkum APEK, v roce 2022 alespoň jednou měsíčně nakoupilo na internetu 55 % respondentů, což je přibližně stejně jako v roce 2019. V roce 2020 se ovšem jednalo o 57 %, a v 2021 dokonce 59 % zákazníků. Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce,
domnívá se Jan Vetyška.
Růst se vrátí už letos
Podle Vetyšky lze navíc v e-shopech najít výrobky za lepší ceny než v kamenných obchodech, což zůstává příslibem pro e-commerce do budoucna. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista,
uzavřel Vetyška.