E-shopy mají za sebou historický útlum, už letos ale čekají návrat k růstu

15. 3. 2023

Sdílet

15.3.23 /2x/ Růst, graf, progres, zvýšení, úspěch Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

V roce 2022 došlo k prvnímu meziročnímu propadu tržeb v e-commerce. E-shopy nicméně čekají návrat k růstu už letos v druhém pololetí.

Sice historický pokles, zároveň však návrat k normálu

V loňském roce potkal e-shopy první meziroční pokles obratů v historii, kdy se musely vyrovnat s 12% propadem. Důvodů pro to bylo několik. V první řadě předchozí covidová období, která podpořila raketový růst e-commerce v ČR i ve světě. Po návratu do normálu se tak srovnaly i objemy nákupů v e-shopech na míru, jakou jsme v APEK dlouhodobě předpovídali. A tak obraty odpovídaly průměrnému meziročnímu růstu okolo 8 % oproti roku 2019, komentoval Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Jak navíc ukázal výzkum APEK, v roce 2022 alespoň jednou měsíčně nakoupilo na internetu 55 % respondentů, což je přibližně stejně jako v roce 2019. V roce 2020 se ovšem jednalo o 57 %, a v 2021 dokonce 59 % zákazníků. Naopak v roce 2017 takto pravidelně nakupovala přibližně polovina internetových spotřebitelů. Je tedy zjevné, že se nyní pohybujeme na hodnotách, které odpovídají přirozenému vývoji české e-commerce, domnívá se Jan Vetyška.

Růst se vrátí už letos

Podle Vetyšky lze navíc v e-shopech najít výrobky za lepší ceny než v kamenných obchodech, což zůstává příslibem pro e-commerce do budoucna. V současné době hrají cenovky díky inflaci opět velkou roli. Zboží na internetu je navíc v řadě případů, například v kategorii elektroniky, levnější nebo stejně drahé jako vloni. Jsem přesvědčen, že v kombinaci se špičkovými službami českých e-shopů nás čeká ve druhém pololetí meziroční růst obratů. I když je situace stále náročná, dovolím si být mírný optimista, uzavřel Vetyška.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).