Škody až za 357 milionů korun způsobili za první čtvrtletí letošního roku tzv. „e-šmejdi“. Jedná se o podvodníky, kteří se zaměřují na kybernetické útoky. Ty jsou v nižší míře než ve stejném období loňského roku. Průměrná škoda na jednoho klienta klesla na průměrných více než 17 tisíc korun. Vyplývá to z údajů České bankovní asociace.
Jak pro podcast Podnikatel PLUS uvedl Josef Rech, Chief Security Officer České spořitelny, podvodníci se aktuálně zaměřují na falešné investice: Nejčastěji se nám objevují podvody, které souvisejí s falešnými investicemi. Klient je tímto podvodem vmanipulován do toho, aby začal investovat. To je nejčastější typ podvodu, bohužel s největšími ztrátami.
Jak šmejdi vybírají peníze z karty na dálku?
Nově se také „e-šmejdi“ zaměřují na podvody, které souvisejí s platebními kartami. Pošlou poškozenému podvrženou SMS, která se tváří jako bankovní s tím, že si má klient aktualizovat bankovní aplikaci, nebo je informován, že jeho účet je v ohrožení. V SMS zprávě je odkaz, na kterém si klient má stáhnout novou aplikaci, která se tváří jako originální, jenže ve skutečnosti je podvodná.
Po stažení aplikace a vyplnění osobních a citlivých údajů, jako je například PIN ke kartě, zavolá údajný pracovník banky. Ten už má všechny údaje k účtu poškozeného a přístup do něj. Informuje, že účet je napadený a k záchraně peněž je zapotřebí přiložit platební kartu k mobilnímu telefonu. V tom okamžiku dojde k přenesení NFC signálu (načtení dat z čipu přiložené karty) do jiného mobilního zařízení, se kterým je další podvodník u bankomatu, ze kterého může vybrat peníze,
popisuje Filip Hanzlík, pověřený výkonný ředitel České bankovní asociace.