Obří kontejnerové lodě k pohonu většinou používají těžké topné oleje. Náklady na toto palivo stále rostou a zvyšují se také uhlíkové daně. Námořní doprava aktuálně vytváří přibližně tři procenta celosvětových emisí uhlíku a podnikatelé tak hledají alternativní řešení. Jedním z nich jsou lodě poháněné větrem, které do budoucna mohou zaplnit moře.
Jak píše Euro.cz, tak v poslední době se objevuje stále více společností, jež se snaží zákazníkům nabídnout ekologickou námořní dopravu. Jednou z těchto firem je nizozemský Ecoclipper, který minulý měsíc spustil na moře svoji plachetnici jménem De Tukker. Nedávno zrekonstruované plavidlo bylo původně vyrobené už v roce 1912, přičemž aktuálně uveze 70 tun nákladu a až 12 cestujících. V současnosti se loď nachází na své první komerční plavbě mezi Amsterdamem a portugalským Portem, cestou se pak plánuje zastavit i v několika španělských a francouzských přístavech.
Ředitel a zakladatel firmy Ecoclipper Jorne Langelaan se domnívá, že pro snížení emisí je návrat člověka k plachetnicím naprosto zásadní. Pokud se chceme držet Pařížské dohody o změně klimatu, musíme skutečně udržet fosilní paliva v zemi. Větrné plachtění je tedy aktuálně jediným možným způsobem, díky němuž budeme moci pokračovat v dálkové námořní dopravě,
řekl Langelaan serveru BBC.
Spolu s kolegy proto v Ecoclipperu doufají, že v budoucnu postaví flotilu až 25 nákladních plavidel poháněných větrem s využitím nejnovějších konstrukčních technologií. Každá z nich má být až 10krát větší než De Tukker, přičemž pořizovací cena jedné plachetnice dosáhne přibližně devíti milionů eur (asi 215 milionů korun). (Euro.cz)