Energetický regulační úřad může lidem pomoci například s řešením mimosoudních sporů s dodavateli a distributory nebo zprostředkovateli a také s tím, že dodavatel nekomunikuje nebo odmítá dát jasnou odpověď.
Nyní však úřad čelí spoustě stížností souvisejících především se změnani ceníků a většině nemůže vyhovět. Jak píše Měšec.cz, zdá se, že nové ceny zákazníky pobouřily, a tak se rozhodli se svými dodavateli bojovat. Mnozí zasypali stížnostmi Energetický regulační ústav (ERÚ), kam přichází měsíčně až 1000 podnětů na prošetření jejich situace. Úředníkům ERÚ postupně dochází trpělivost, protože je lidé žádají o pomoc ve věcech, které úřad řešit nemůže, a často jde o neoprávněné stížnosti. Ty tvoří přibližně třetinu všech došlých podání.
V čem spočívá nepochopení ze strany zákazníků?
- Často v nových cenících nerozlišují mezi regulovanou částí cen energií, kterou reguluje ERÚ, a neregulovanou částí. Na tu ERÚ nemá žádný vliv.
- Zaměňují ve svých stížnostech dodavatele s distributorem.
- Pokud narazí na nějaký problém týkající se dodávek energií, píšou rovnou stížnosti na ERÚ, aniž by v první řadě poslali reklamaci svému dodavateli.
Úředníci Energetického regulační úřadu pochopili, že bojují s určitou „energetickou negramotností“ českých domácností, a rozhodli se spustit informační kampaň, ve které budou lidem vysvětlovat, jak vlastně jejich vztahy s dodavateli energií fungují, jak se vyznat ve vyúčtování, kdy mohou a naopak nemohou vypovědět smlouvy a jak řešit záležitosti, které se jim nelíbí. (Měšec.cz)