Při placení kartou se může stát, že terminál nefunguje a platba neproběhne. V těchto případech může například obsluha restaurace tvrdit, že je povinností mít u sebe hotovost, a to odpovídající částce, kterou platíme kartou.
Jak píše Měšec.cz, doporučení, abyste s sebou nosili menší hotovost, může být dobře mířenou radou. Ne vždy a stále ještě ne všude se dá kartou platit. A i tam, kde to jde, může mít prodejce výpadek. Jsme jen lidé a takové situace se stávají. Pokud u sebe budete mít hotovost, předejdete trapnému vysvětlování a hledání nejbližšího bankomatu.
Je to ale opravdu jen a pouze doporučení a je na každém, jak s ním naloží. Někdo vůbec nepreferuje hotovost a nenosí ani peněženku. Platí buď mobilním telefonem, nebo hodinkami či přes QR kód. A případnou nemožnost zaplatit kartou řeší různě. Dojede si vybrat, nakoupí jinde a původní nákup zruší atd. To vše jsou přípustné varianty. Co však není přípustné, je tvrzení, že jste povinni u sebe hotovost nosit. Žádná banka v České republice takovou povinnost svým klientům nestanoví. A obchodník takovou pravomoc také nemá.
Proč to někdy tvrdí?
Může za tím být neznalost, zkrátka špatně proškolený personál. I to se stává. Nebo chce obchodník preferovat platby hotovostí před platbami kartou. Z plateb kartou totiž odvádí určitá procenta z prodeje, ale při platbě hotovostí si nechává celou částku. Přijímat platební kartu tak pro něj z tohoto hlediska není výhodné a může mít určitou motivaci od ní zákazníky až odrazovat. Taková praxe ale pochopitelně není v pořádku.
Pokud byste situaci řešit chtěli, můžete kontaktovat přímo svou banku, u které máte platební kartu. Pokud se držitel setká s takovýmto jednáním ze strany obchodníka, může to nahlásit své bance (vydavateli karty). Ta má možnost se poté spojit s bankou (subjektem) poskytujícím ACQ a tak se může dostat upozornění či proškolení na koncového obchodníka,
radí Patrik Madle, tiskový mluvčí Československé obchodní banky. (Měšec.cz)