Uživatelé Instagramu či Facebooku, jejichž provozovatelem je společnost Meta, jsou nyní oslovováni s žádostí, aby buď souhlasili se zpracováním svých osobních údajů pro reklamní účely, nebo aby uhradili poplatek za nezobrazování reklam.
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest.cz, z hlediska spotřebitele se jedná o nespravedlivou volbu, která je v několika ohledech v rozporu se spotřebitelským právem. Evropská spotřebitelská organizace BEUC a 19 jejích členů z 16 zemí, včetně dTestu, podávají stížnost k síti orgánů na ochranu spotřebitelů,
uvádí dTest v tiskové zprávě.
Meta nabízí spotřebitelům zavádějící a neúplné informace. Uvádí je v omyl tím, že ve svých aplikacích prezentuje volbu jako volbu mezi placenou a „bezplatnou" možností. Ovšem, jak upozorňuje dTest, ani druhá možnost není „bezplatná". Spotřebitelé totiž platí svými osobními údaji.
Podle obecného nařízení o ochraně osobních údajů a nedávných rozsudků může společnost Meta shromažďovat osobní údaje pro účely reklamy pouze tehdy, pokud k tomu spotřebitelé poskytnou svůj svobodný a informovaný souhlas.
Společnost Meta také omezuje používání Facebooku a Instagramu do doby, než si uživatel nezvolí jednu, nebo druhou možnost. To je však podle spotřebitelského práva považováno za agresivní obchodní praktiku. Agresivní obchodní praktiky vůči spotřebitelům jsou nekalými obchodními praktikami a jako takové jsou zakázány,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelského serveru dTest.