Pro řadu podnikatelů a jejich e-mailový marketing nastává klíčové období roku. Jak však upozorňuje společnost Mailkit, v poslední době výrazně rostou falešná kliknutí, která vyhodnocování kampaní zkreslují.
Pozor na falešná kliknutí
Firma Mailkit zaznamenala od začátku roku 100% nárůst v detekci falešných kliknutí, tedy situace, kdy e-maily otevírají automatizované systémy nikoliv skuteční příjemci. K nejvýraznějšímu vzestupu falešných kliknutí navíc došlo v posledních týdnech.
Falešná kliknutí zkreslují statistiky úspěšnosti e-mailových kampaní, což může být zvláště problematické během nadcházející nákupní sezóny. Detekujeme nyní dvojnásobek falešných kliknutí oproti začátku roku. To může vést k mylným interpretacím úspěšnosti kampaní a neefektivním marketingovým rozhodnutím, což je zvláště nebezpečné v období Black Friday a vánočních výprodejů,
upozornil Jakub Olexa, ředitel společnosti Mailkit, a dodal: Nejvýraznější vzestup jsme zaznamenali v druhém týdnu října, což je způsobeno zintenzivněním kontrol příchozí pošty ze strany provozovatele e-mailových schránek Seznam.cz.
Falešná kliknutí tvoří součást kontrolních mechanismů e-mailových služeb. Například bezpečnostní funkce některých zařízení, zejména produktů společnosti Apple, automaticky stahují e-mailový obsah na pozadí, což systém vyhodnocuje jako otevření zprávy, ačkoli uživatel s ní ve skutečnosti nijak neinteragoval. Obchodníci a marketéři by měli být mimořádně obezřetní při interpretaci dat o úspěšnosti svých kampaní v nadcházejícím období. Falešně vysoká čísla otevření mohou vést k přecenění zájmu zákazníků a nesprávnému nasměrování marketingových rozpočtů,
varoval Olexa.
Jak potvrdil serveru Podnikatel.cz Petr Cikán, CEO agentury Sherpas, falešná kliknutí jsou obecným problémem e-mailingu poslední doby a netýkají se jen zkreslování proklikovosti, ale ve větší míře také open ratu. Většina ESP (Email Service Provider) na trhu na tento fakt bohužel příliš nereaguje, takže metriky, které běžný uživatel vidí ve svém e-mailovém nástroji neodpovídají realitě, a to velmi zásadním způsobem. Dle našich zkušeností po zavedení filtrace dochází ke snížení metrik až o polovinu,
doplnil Petr Cikán.
Podle Cikána je řešením nespoléhat se na konkrétní metriky, ale snažit se „angažovanost“ příjemců e-mailu měřit na základě všech dostupných zákaznických dat a dle nich modelovat reálnou aktivitu uživatelů. Výhodou je také práce s ESP, které dokáže tyto aktivity filtrovat a doručovat tak reálnější metriky. Například v nástroji Maileon je možné filtraci Non-human interactions využít,
uzavřel Petr Cikán.