Registr zastupování je další z projektů, který má napomoci digitalizaci státní správy. Ulehčit fungování má nejen firmám a podnikatelům, ale i veřejnosti.
Registr zastupování přinese možnost koncentrovat v elektronické podobě všechny plné moci, které byly k zastupování uděleny. Ty posléze bude možné sdílet mezi agendami a úřady.
Jak pro firmy, tak veřejnost
Usnadnění jak firmám, tak veřejnosti přinese registr zastupování v tom, že nebude nutné jednou prokázané oprávnění prokazovat opakovaně. Bude ho možné velmi jednoduše upravit či zrušit. Úřadům registr umožní automatizovat řadu úkonů a některé i zrušit.
Zvýší se také právní jistota, že někdo nepoužívá plnou moc, která mezitím byla odvolána,
uvedla vláda, která projekt schválila, v tiskové zprávě. Registr zastupování by měl být spuštěn do konce roku 2024.
Další projekty v rámci digitalizace státní správy
Ve druhé polovině příštího roku bude postupně spuštěn pilotní provoz projektu „Jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů“. Cílem je zajistit, aby zaměstnavatelé neposílali státním institucím stejné údaje vícekrát.
Projekt sjednocuje hlášení pro Českou správu sociálního zabezpečení, Úřad práce ČR, Finanční správu ČR nebo Český statistický úřad. Obíhat tak budou data v systému, nikoliv podnikatelé po úřadech. Celý systém má fungovat na bázi jednotného měsíčního hlášení, které si úřady předají mezi sebou,
uvedl už dříve prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.
Dalším projektem je například eDoklad. Od nového roku by mělo být možné svou totožnost prokazovat aplikací v mobilu. Projekt eDoklad umožní prokázání nebo ověření totožnosti a zajistí snazší přístup k veřejným a soukromým službám. Poslouží také jako bezpečné úložiště nejen pro údaje o totožnosti, ale i pro pověření a další atributy spojené s identitou osoby.