Evropským srovnávačům se nezamlouvá chování společnosti Google, který podle nich stále zneužívá svého dominantního postavení. Žádají proti Evropskou komisi, aby zasáhla.
Srovnávače si opět stěžují na Google
Zástupci 43 předních evropských srovnávačů z 15 zemí, včetně tuzemské Heureky, už podruhé vyzývají Evropskou komisi, aby prosadila své rozhodnutí o zneužití dominance z roku 2017 a ukončila pokračující praxi dominantního chování společnosti Google, která upřednostňuje svůj vlastní srovnávač cen.
Mezi signatáře dopisu se řadí kromě srovnávačů skupiny Heureka Group také německé LadenZeile a Idealo, italské Trovaprezzi nebo švédský Prisjak nebo francouzský leGuide. Z českých srovnávačů svůj podpis připojil například i Hledejceny.cz od CNC či Srovname.cz.
Google stále své vyhledávání neupravil, tvrdí srovnávače
Evropská komise už v roce 2017 vyhodnotila, že Google zneužil svého dominantního postavení, aby zvýhodnil vlastní srovnávač cen. Společnost Google dostala pokutu 2,42 miliardy eur (téměř 62 miliard Kč) a měla nařízeno, aby podnikla kroky k nápravě. Podle signatářů dopisu však ani pět let od vydání rozhodnutí Google nezměnil své mechanismy vyhledávání dostatečně, aby naplnil pravidla hospodářské soutěže.
Společnost Google doposud však rozhodnutí Evropské komise z roku 2017 řádně neprovedla. Nařízení o digitálních trzích nyní obsahuje rovnocenný, ještě výslovnější zákaz, aby vyhledávače typu gatekeeper vkládali do svých obecných stránek s výsledky vyhledávání vlastní specializované vyhledávací služby, jako je například služba Google Shopping. Otevřený dopis vyzývá Komisi, aby začala opravdu jednat a učinila z prosazení takového zákazu svoji nejvyšší prioritu,
uzavřel Tomáš Braverman, CEO skupiny srovnávačů působících v devíti trzích regionu CEE, Heureka Group.
Heureka Google zažalovala už před 2 roky
Právě Heureka už před dvěma lety podala žalobu na americký Google, ve které požaduje 394 857 000 Kč jako náhradu ušlého zisku za dobu, kdy Google ve výsledcích vyhledávání zvýhodňoval vlastní srovnávač cen Nákupy Google (Google Shopping) před konkurencí.
Evropská komise za to Googlu v roce 2017 vyměřila pokutu 2,4 miliardy eur, což byla v té době rekordně vysoká sankce za porušení pravidel na ochranu hospodářské soutěže. Komise konstatovala, že Google zneužil dominanci ve vyhledávání, když při vyhledávacích dotazech na zboží nad výsledky vyhledávání zobrazoval box s placenými odkazy na produkty v e-shopech (tzv. PLA, Product Listing Ads, reklamy s informacemi o produktech). Odkazy přitom vedly právě do Google Shopping.
Čtěte více na Lupa.cz: Tomáš Braverman (Heureka.cz): Podáváme žalobu na Google, chceme 395 milionů ušlého zisku