Obrat tuzemských e-shopů poslední měsíce vytrvale klesá, situace se ale během roku obrátí, řekl v rozhovoru pro náš sesterský portál Lupa.cz Tomáš Braverman, generální ředitel společnosti Heureka Group. Ta provozuje stejnojmenný srovnávač cen, má tak o stavu české e-commerce scény dobrý přehled.
Heureka už na začátku dubna vydala zprávu, že česká e‑commerce na tom byla v prvním čtvrtletí roku 2023 o 13 procent hůře než za srovnatelné loňské období. Braverman tehdy odhadoval, že už v dubnu se to zlomí, což se ale nestalo. „K mému nemilému překvapení dopadl duben hůř než březen, únor i leden. Konkrétně jde o nějakých minus 14 procent,“ prohlásil nyní Braverman s tím, že pořád věří, že se situace v průběhu roku změní.
Nejvíc se nyní podle dat Heureky prodávají online sedací souprav a sedačky, hodně narostly i prodeje drogistického zboží jako jsou prací prášky, přípravky do myčky nebo deodoranty. Naopak meziročně nejvíc propadly prodeje běžek, elektrocentrál nebo sáčků do vysavačů.
„Zároveň je ale poznat, že klesá průměrná hodnota objednávky. Meziročně je to asi o deset procent. Člověk by řekl, že to bude vzhledem k inflaci naopak, ale není tomu tak. Lidé si prostě vybírají levnější věci,“ dodal Braverman.
Celý rozhovor si můžete pustit jako podcast. Co v něm také uslyšíte?
- Jak se Heurece daří v zemích, v nichž funguje, a jaké má další plány
- Jak se změní nejen tuzemská e-commerce
- V jakém stádiu je žaloba na společnost Google za zneužívání dominantního postavení