Ve většině obchodních řetězců jsou už samozřejmostí samoobslužné pokladny nebo chytré skenery zboží. Jejich obliba roste. Využívány jsou především u malých a středních nákupů.
Jak píše Euro.cz, podle zástupců tuzemských řetězců samoobslužné pokladny a skenery v některých řetězcích využívá zhruba polovina všech nakupujících. Jejich hlavní předností je totiž šetření času, který zákazníci stráví ve frontách u klasických pokladen.
Současný trend potvrzuje třeba tiskový mluvčí Tesca Jiří Netík. Aktuální zastoupení samoobslužných pokladen ve srovnání s těmi klasickými činí téměř 60 procent. Obecně lze říci, že zákazníci si tyto pokladny velmi oblíbili hlavně z důvodu urychlení menších a středních nákupů. Řada lidí ovšem stále upřednostňuje klasické pokladny, v čemž jim vycházíme vstříc. Pokud jde o službu Scan&Shop, tu využívají v průměru tři procenta našich zákazníků, očekáváme ale jejich narůst,
vysvětlil.
S rostoucí oblíbeností samoobslužných nákupů vyvstává otázka, zda se v budoucnu pokladní stanou minulostí a lidé si budou muset všechny nákupy markovat sami. Na obchod bez zaměstnanců už mohou čeští zákazníci narazit třeba v několika automatických prodejnách spotřebního družstva COOP. V nich pokladní pracují jen v určitých částech dne, zatímco večer a v noci se pak lidé musejí obsloužit zcela sami. Díky tomu může prodejna fungovat de facto nepřetržitě.
Skutečně již existují obchody, které mají pouze samoobslužné, a nikoliv obsluhované pokladny. Takovou prodejnu v Česku ovšem ještě nemáme a pro většinu lokalit není tento model vhodný. S tím, jak stále více zákazníků objevuje pohodlí a jednoduchost samoobslužných pokladen, roste jejich popularita, čemuž přizpůsobujeme jejich počet na prodejnách,
vysvětlil ředitel komunikace společnosti Albert Jiří Mareček. Další tuzemské řetězce hovoří velmi podobně. Spíše než úplný konec pokladních připouštějí maximální snížení počtu klasických pokladen právě na úkor těch samoobslužných. (Euro.cz)