Od nového roku se rozšíří okruh těch, kteří budou muset mít datovou schránku povinně ze zákona. Bude jim zřízena automaticky.
Datové schránky budou zřízeny všem OSVČ a právnickým osobám, které ji ještě nemají. Nebude nutné podávat jakoukoli žádost o zřízení. Zda bude zrovna vám zřízena od nového roku datová schránka, je možné si ověřit. K dispozici je seznam držitelů datových schránek:
Archivace datových zpráv
Práce s datovou schránkou a její užívání má však svá specifika. Jedna z věcí, na kterou musí uživatelé myslet, je archivace zpráv. Jak už na serveru Podnikatel.cz upozornil advokát Jiří Matzner, je třeba při správě datových zpráv myslet na lhůtu, po kterou jsou k dispozici.
Archivace odeslaných i doručených datových zpráv je v datové schránce značně omezená a datové zprávy jsou ve schránce ukládány pouze po dobu 3 měsíců od jejich doručení nebo odeslání. Starší datové zprávy jsou ze schránky po této lhůtě automaticky vymazány.
Po odeslání určitého důležitého dokumentu (jako např. daňového přiznání příslušnému finančnímu úřadu) je vhodné si doručenku příslušného dokument stáhnout a uložit do vlastního samostatného úložiště. Pro případ potřeby budoucího prokázání, že k odeslání dokumentu příslušnému adresátovi k určitému datu opravdu došlo,
doporučuje Jiří Matzner. Pro delší archivaci datových zpráv se však nabízí možnost využít služby Datový trezor.