S nástupem povinných datových schránek přibývá žádostí o zrušení živnosti. Co musí živnostník po zrušení živnosti udělat, aby byla datovka znepřístupněna?
Například na živnostenském úřadě v Jihlavě čelí aktuálně náporu žádostí o zrušení živnosti. Zatímco běžně vyřeší živnostenský úřad v Jihlavě deset až dvacet žádostí o zrušení živnostenského oprávnění za měsíc, za první polovinu února už si přišlo svou živnost zrušit více než 300 lidí,
uvádí úřad v tiskové zprávě.
Živnost ruší zejména nepodnikající senioři
Žádosti o zrušení živnosti souvisí z velké části se státem povinně založenými datovými schránkami, které lidé nechtějí. Jedná se především o seniory, kteří už nepodnikají a nechtějí používat státem povinně založenou datovou schránku. Ti lidé většinou už dlouho nepodnikají a žijí v domnění, že živnost už zrušili. Přitom se třeba pouze odhlásili na finančním úřadě nebo na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně,
uvádí typické případy vedoucí živnostenského úřadu v Jihlavě Jan Kubišta.
Rušení živnosti probíhá ve správním řízení. Může trvat až 30 dní. Dalších 15 dnů je lhůta na odvolání.
Znepřístupnění datové schránky po zrušení živnosti
Pokud je podnikateli ze strany živnostenského úřadu zrušeno živnostenské oprávnění, není třeba kvůli znepřístupnění datové schránky provádět žádné další kroky. Hned jak je živnost zrušena, skutečnost se propíše do registrů. Poté dochází k automatickému znepřístupnění datové schránky.
Datová schránka je znepřístupněna během několika dnů (tzn. že do schránky nebudou chodit žádné datové zprávy). Zrušena však bude až po uplynutí 3 let.